1401/02/17 تعداد بازدید: 279
print
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور: ۹۵ درصد کارآموزان برخی رشته های فنی و حرفه ای را فارغ التحصیلان دانشگاهی تشکیل می دهند

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور گفت: در برخی رشته های این سازمان تا ۹۵ درصد ورودی ها را فارغ التحصیلان دانشگاهی تشکیل می دهند که به دنبال مهارت آموزی برای کسب درآمد هستند.

به گزارش روابط عمومی سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، غلامحسین حسینی‌نیا در سفر به تفت و بازدید از مرکز آموزش فنی و حرفه ای این شهرستان افزود: به همین منظور این سازمان در نظر دارد دوره هایی خاص دانشجویان را در قالب ۱۸ واحد و ۵۰۰ ساعت آموزش تعریف کند که هر دانشجو مهارت های مرتبط با رشته دانشگاهی خود را بیامورد که این طرح آخرین مراحل تصویب را در وزارت علوم طی می کند.  

وی ادامه داد: مراکز فنی و حرفه ای در عصر حاضر حکم چاه های نفت را دارد زیرا ارزش افزوده بالا بدون  نیروی انسانی توانمند و ماهر محقق نمی شود و آموزش فنی و حرفه ای با ۱۴ میلیون مترمربع فضای آموزشی در کشور از امکانات و فضای مناسبی برخوردار است ولی به لحاظ تکنولوژی و به‌روز رسانی علمی نیازمند تلاش بیشتری است.

 معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی یادآور شد: در سفرهای رییس جمهور و دولت به استان ها در زمینه آموزش های فنی و حرفه ای اعتبارات مطلوبی تصویب می شود و اختصاصی سازی درآمدهای سازمان نیز می تواند سبب افزایش درآمدها برای  تأمین حقوق مجموعه و تجهیزات شود.

حسینی نیا از در دست اجرا بودن سه طرح در سازمان فنی و حرفه ای خبرداد و اضافه کرد: یکی از این طرح ها با عنوان نخلستان ویژه فارغ التحصیلان دانشگاهی است که متناسب با رشته آنان بازار کاری وجود ندارد و در قالب این طرح به آنها در مدت ۶ ماه مهارت های فناوری اطلاعات (IT) آموزش داده می شود که در کشور ۵۰۰ هزار فرصت شغلی در این زمینه وجود دارد.

وی تصریح کرد: این افراد پس از آموزش به مدت سه ماه در پارک های علم و فناوری دوره کارآموزی را می گذرانند و پیش بینی ما این است که بسیاری از آنان در همان پارک های علم و فناوری مشغول کار شوند.

حسینی نیا افزود: مهارت آموزی در محیط واقعی طرح دیگر این سازمان است که به تعداد یک نفر یا بیشتر کارآموزی در محیط کار انجام می شود.

وی توسعه آموزشگاه های آزاد را دیگر سیاست سازمان فنی و حرفه ای کشور عنوان کرد و گفت: حتی کارگاه های دولتی را بدون دریافت هزینه در اختیار آموزشگاه های آزاد قرار می دهیم، زیرا نگاه سازمان بر گسترش چتر آموزشی در سراسر نقاط کشور است.

رییس سازمان فنی و حرفه ای کشور تصریح کرد: مسلماً در هر روستایی نمی توان مرکز فنی و حرفه ای ایجاد کرد ولی می توان از ظرفیت آموزشگاه های آزاد برای  آموزش مهارت های فنی و حرفه ای بهره برد.

حسینی نیا در باره استان یزد نیز اظهار داشت: افراد که در این استان زندگی می کنند، انسان های ماهری هستند که توانستند با طبیعت خشک بسازند، از این رو این استان سابقه تاریخی در مهارت پروری دارد.

مهارت آموزی به سربازان، معلولان، مددجویان، زنان سرپرست خانوار، روستائیان و کشاورزان  از دیگر برنامه های سازمان فنی و حرفه ای کشور است که حسینی نیا از آنها یاد کرد.

 سیدجلیل میرمحمدی، نماینده تفت و میبد در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست مسائل شهرستان در حوزه فنی و حرفه ای را تبیین کرد و در زمینه پیگیری مسائل آموزش فنی و حرفه ای در مجلس قول پیگیری داد.

مرکز شهرستان ۵۰ هزار نفری تفت در ۲۰ کیلومتری جنوب غربی شهر یزد قرار دارد.

نظرات:

loader