1402/04/28 تعداد بازدید: 118
print
دیپلماسی مهارت راهکار ترویج و پایداری صلح در بین ملت هاست

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور در حاشیه بازدید وزیر کار و امور اجتماعی عراق از مرکز ملی تربیت مربی، بیان داشت: دیپلماسی مهارت یکی از روش هایی است که در دنیا طرفداران زیادی دارد که توسعه دیپلماسی مهارت راهکار ترویج صلح و پایداری آن در بین ملت ها و دولت هاست.

 به گزارش روابط عمومی سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، «غلامحسین حسینی نیا»، در جمع خبرنگاران در مرکز ملی تربیت مربی مهم ترین رکن توسعه کشور و دستیابی به اهداف برنامه هفتم توسعه و سازندگی کشور را خلاصه در نیروی انسانی توانمند و ماهر برشمرد.

وی با بیان اینکه نهضت ملی مهارت آموزی می تواند یک حرکت اصولی و انقلابی در این زمینه باشد، به آخرین طرحی که در حال حاضر در حال اجراست، اشاره و بیان کرد: به منظور غنی سازی اوقات فراغت دانش آموزان از ۱۲ تا ۱۸ سال در دو مقطع سنی، ۱۲ تا ۱۵ سال به عنوان مهارت آموز و ۱۵ تا ۱۸ سال به عنوان کارآموز یک برنامه ملی را تدارک دیده ایم که اکنون در حال اجراست.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور اضافه کرد: به همت همکاران ما در سراسر کشور، تاکنون بیش از ۱۱ هزار دوره در دو بخش دولتی و خصوصی طراحی شده و در حال اجراست که از این طریق نوجوانان را به سمت مهارت آموزی دعوت می کنیم تا در ایام تابستان بتوانند به خوبی از اوقات فراغت خود استفاده کنند.

حسینی نیا اظهار کرد: لایحه مهارت آموزی سربازان وظیفه که به مجلس ارسال شد، امتیازات خوبی (دو ماه کسری خدمت) برای این افراد دارد که می تواند مشوق خوبی برای آن ها باشد. بخشی از دوره های در نظر گرفته شده مهارت آموزی برای مردم در مراکز دولتی، به صورت رایگان برگزار می شود و در مراکز خصوصی هزینه ای دارد که نسبت به دیگر دوره های معمول، کمتر است.

 

* حضور جوانان بدون مهارت، معضلی اساسی برای کشور

وی یکی از کارکردهای مهم برگزاری این دوره ها را جلوگیری از تولید نیروهای بدون شغل، انگیزه و مهارت در کشور دانست و مطرح کرد: حضور جوانان بدون آموزش و مهارت در کشور، معضلی اساسی برای کشور است زیرا این افراد هیج تاثیری در تولید ملی کشور ندارند که باید به هر شکلی که می توانیم از این موضوع جلوگیری کنیم.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اذعان داشت: وقتی جوانان ما با مهارت و ارزش های افزوده وارد عرصه کار و تلاش می شوند و شغل مناسبی را انتخاب می کنند، خود به خود از حضور جوانان بدون شغل و مهارت در کشور جلوگیری می شود.

حسینی نیا گفت: در بسیاری از کشورها مرسوم است که یکسری تجارب خود را در اختیار کشورهای دیگر قرار می دهند و به جای آن مهارت ها و تجربه هایی را دریافت می کنند که این موضوع فقیر و غنی هم ندارد و همه کشورها به نوعی می توانند در این موضوع دخیل باشند و مطالبی را فراگیرند و مواردی را آموزش دهند زیرا هر کشوری مهارت و تخصص مربوط به خود را دارد که می تواند آن را در اختیار کشور دیگر قرار دهد.

وی اضافه کرد: ما نیز این همکاری ها را بین ۳۵ کشور اوپایی، آسیایی و حتی اقیانوسیه تعریف کرده ایم اما کشورهای دوست و همسایه در اولویت هستند. همچنین در مرزهای خود با کشورهای تاجیکستان، عراق، افغانستان و ترکیه در راستای اعزام نیروی کار ماهر به قطر، عمان و … برنامه های مشترکی را تعریف کرده ایم که این برنامه در تاجیکستان نیز انجام شده است.

 

جمهوری اسلامی از پیشروان مهارت آموزی در دنیاست

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور اظهار کرد: روسیه، ارمنستان، چین و کشورهای عضو شانگهای و بریکس نیز از این قائده مستثنی نیستند و در این راستا یک موسسه توسعه تجارت کارشناسان مهارتی در حال راه اندازی است که می تواند زمینه خوبی برای ایجاد شبکه های مهارتی بین آن ها ایجاد کند؛ ما نیز بر این موضوع تاکید داریم.

حسینی نیا با بیان اینکه امروزه واژه مهارت در ادبیات بین الملل بسیار گسترده شده است، خاطرنشان کرد: پس از برقراری ثبات و امنیت در کشور عراق در حال حاضر برنامه های توسعه ای بلند پروازانه ای را برای ما تعریف کرده است و می توانیم در جهت اعزام نیروی کار ماهر و دیپلماسی مهارت تلاش کنیم و در این زمینه تاکید و عزم جدی در روابط بین الملل داریم.

وی ادامه داد: امروزه جمهوری اسلامی ایران از بنیانگذاران و پیشروان مهارت آموزی در دنیاست، ما نیز پیش از اینکه مهارت آموزی را دستور کار قرار دهیم، طرح آموزش مهارت در محیط کار واقعی را تدارک دیدیم که در حال حاضر بیش از ۴۶ هزار واحد صنعتی در کشور پای کار آمده اند و برنامه ریزی کرده ایم در مراحل آموزشی و تولیدی به یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحد صنفی برسیم که در این طرح به ما کمک کنند.

نظرات:

loader