1397/10/03 تعداد بازدید: 1079
print
مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای خراسان رضوی:مشارکت در وقف مهارت و اشتغال، نیاز امروز

مدیر کل آموزش فنی و حرفه ای خراسان رضوی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: مهارت آموزی به این معنا است که فردی برای به دست آوردن شغل و کسب درآمد، بتواند مهارتی در یکی از رشته های اشتغالزا بیاموزد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل اداره کل آموزش فنی و حرفه ای خراسان رضوی، افشین رحیمی در خصوص تاثیر وقف و   مهارت آموزی بر هم در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: بهترین راه برای رسیدن به اشتغال، مهارت آموزی است اما ظرفیت کانال مهارت آموزی دولت محدود است و برای افزایش این ظرفیت دو روش استفاده از بخش خصوصی برای ایجاد آموزشگاه است اما همه توان پرداخت شهریه آموزشگاه را ندارند و اینجاست که واقفین و خیرین می توانند به ترویج مهارت آموزی کمک کنند.

مدیر کل آموزش فنی و حرفه ای خراسان رضوی ادامه داد: بهترین مدل برای توسعه فرهنگ وقف مهارت و اشتغال، جلب مشارکت سرمایه های خرد به صورت نقدی یا غیرنقدی است که می تواند ریشه بیکاری در جامعه را از بین ببرد.
رحیمی افزود: در اواخر فروردین ماه امسال، انجمن یاوران وقف و مهارت با حضور رئیس سازمان فنی و حرفه ای کشور در مشهد رونمایی و گامی در جهت توسعه وقف مشارکتی برای مهارت و اشتغال برداشته شد.
وی اظهار داشت: از آن زمان تاکنون 2 قطعه زمین برای ساخت آموزشگاه فنی و حرفه ای وقف شده اما کافی نیست و شاید یکی از بزرگترین ضعف های این بخش عدم اطلاع رسانی مناسب در باره این انجمن بوده که باید با همکاری رسانه ها این ضعف را جبران کرد.

وی در ادامه گفت: منابع دولتی برای توسعه مهارت آموزی در کشور محدود است و این اداره کل با همکاری بخش خصوصی سالانه به 120 تا 130 هزار نفر در قالب 20 میلیون نفرساعت می تواند آموزش های مهارتی ارائه دهد.
وی با اشاره به وجود 963 آموزشگاه فعال فنی و حرفه ای بخش خصوصی در خراسان رضوی گفت: در 9 ماه امسال 100 هزار نفر در مراکز دولتی و خصوصی فنی و حرفه ای دوره های مهارتی را گذرانده اند.
وی افزود: در این میان نیازهای پاسخ داده نشده بسیار در حوزه مهارت آموزی وجود دارد که در دو حوزه می توان آن را تعریف و به آن پاسخ داد.
مدیر کل آموزش فنی و حرفه ای خراسان رضوی اظهار کرد: در حوزه اول، متقاضی برای مهارت آموزی در یک رشته زیاد است و به دلیل کمبود فضای آموزشی از بخش خصوصی برای ارائه آموزش ها بهره می گیریم و در حوزه دوم جامعه نیاز به مهارت در رشته ای دارد که هنوز آموزش های مهارتی برای آن تعریف نشده است که در این بخش از کمک خیرین و موقوفات استفاده می کنیم.
وی گفت: خیرین می توانند با اهدای بخشی از اموال خود ساختمانی را برای مرکز آموزش فنی و حرفه ای ایجاد کنند یا برای یک مرکز فنی و حرفه ای تجهیزات خریداری و هدیه کنند و یا هزینه ایجاد رشته و آموزش آن برای تعدادی از افراد را تقبل نمایند.
وی خاطر نشان کرد: تاکنون وقف های بسیار برای احداث بیمارستان، مدرسه و مسجد در جامعه ایجاد شده است اما وقف برای مهارت و اشتغال کمتر اتفاق افتاده است در حالی که نیاز امروز جامعه توسعه چنین وقفی است.

نظرات:

loader