1396/11/11 تعداد بازدید: 771
print
مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای خراسان رضوی در گفت و گو با خبرنگار ایسنا:  جامعه با چالشی به نام فقر مهارتی مواجه است

مدیرکل آموزش فنی حرفه ای خراسان رضوی با اشاره به اینکه چالش بزرگی به نام فقر مهارتی در جامعه وجود دارد، عنوان کرد: امیدواریم این مساله را با اطلاع رسانی مناسب و توانمندی این سازمان که بخشی از آن یک مشکل فرهنگی است، برطرف کنیم؛ افراد با مهارت سرمایه های یک جامعه هستند.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل اداره کل آموزش فنی و حرفه ای خراسان رضوی، افشین رحیمی طی گفت و گویی با خبرنگارایسنا منطقه خراسان، با اشاره به طرح‌های نوین این سازمان در خصوص ایجاد بسترهای اشتغال اظهار کرد: سازمان آموزش فنی حرفه‌ای دو ماموریت اصلی دارد. اولین ماموریت این سازمان، آموزش مهارت به افراد کارجو بر اساس نیاز بازار است. در واقع افرادی که جویای کار هستند، با مهارت‌آموزی بنا بر علایق خود، در مراکز دولتی و آزاد ما آموزش مربوطه را فراگیرند؛ این طرح در حوزه اشتغال است. 

وی ادامه داد: دسته دیگر افراد شاغل هستند که به دلیل تغییر سریع در تکنولوژی شغل خود را از دست می‌دهند؛ این طرح در حوزه تثبیت اشتغال است. مهارت آموزی در جهت ایجاد اشتغال پایدار است. توسعه هر کشور در گرو تربیت انسان های دارای مهارت بوده و سازمان آموزش فنی حرفه ای به عنوان یک نهاد همکاری در اجرای طرح‌های بزرگ اشتغال کشور حرکت می‌کند. 

مدیرکل آموزش فنی حرفه‌ای خراسان رضوی با اشاره به اینکه چالش بزرگی به نام فقر مهارتی در جامعه وجود دارد، عنوان کرد: امیدواریم این مساله را با اطلاع رسانی مناسب و توانمندی این سازمان که بخشی از آن یک مشکل فرهنگی است، برطرف کنیم؛ افراد با مهارت سرمایه‌های یک جامعه هستند. 

رحیمی با بیان اینکه طرح‌های مهارت آموزی جدید از ابتدای سال آغاز شده، تصریح کرد: در راستای ایجاد اشتغال، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان آموزش فنی حرفه ای دو موضوع را دنبال کرده است. اولین موضوع طرح مهارت آموزی در محیط واقعی کار است. در این روش افراد علاوه بر روش متداولی که در آموزشگاه‌های ما مهارت می‌آموختند، به یک واحد صنفی یا صنعتی یا کارگاه تولیدی مراجعه می‌کنند تا تجربه لازم را کسب نمایند. 

وی با بیان اینکه افراد با مراجعه به یکی از مراکز آموزش فنی حرفه‌ای می‌توانند از این طرح استفاده کنند، عنوان کرد: افراد می‌توانند با مراجعه به یکی از مراکز ما اعلام نمایند که خواستار شرکت در این طرح هستند و و مهارت لازم را در محیط واقعی کار کسب نمایند. سپس افراد با هماهنگی مراکز ما با واحدهای پذیرنده به سمت این واحدها هدایت می‌شوند و افراد در طول این مدت تحت شمول قانون کار و بیمه تامین اجتماعی نیز خواهند بود. 

مدیرکل آموزش فنی حرفه‌ای خراسان رضوی افزود: این طرح باعث افزایش مهارت آموزی در سطح جامعه می شود. همچنین ظرفیت مهارت آموزی در مراکز دولتی و مراکز آزاد وجود دارد که یک فرصت برای افزایش مهارت‌آموزی است. تاکنون حدود 2674 نفر در خراسان رضوی مشغول به مهارت‌آموزی در واحد‌های صنفی در قالب طرح مهارت‌آموزی در محیط واقعی شده‌اند. سهم استان در این طرح 3800 نفر است. 

رحیمی با بیان اینکه دومین طرح در خصوص مهارت آموزی در حین خدمت برای سربازان وظیفه است، خاطرنشان کرد: این طرح براساس تفاهم نامه آقای ربیعی، وزیر تعاون و سرلشکر باقری، ریاست ستاد کل نیروهای مسلح بوده تا هر سرباز در حین خدمت بتواند مهارت نیز کسب کند. شروع این طرح از 6 ماهه دوم سال جاری صورت گرفته و تاکنون 1381 نفر در این طرح در استان شرکت داشته‌اند. در واقع در این طرح، هر سربازی در حین خدمت بنا بر علاقه خود، مهارتی را کسب می‌کند. 

وی با اشاره به تفاوت طرح مهارت آموزی سربازان در حین خدمت با سایر طرح ها عنوان کرد: در گذشته ما تعهدی بسیار محدود داشتیم و بر اساس حضور این سازمان در پادگان ها بود ولی در این تفاهمنامه جدید، حجم کار بسیار گسترده شده و در کشور حدود ۱۰۰ هزار نفر از سربازان وظیفه باید در این آموزشگاه ها مهارتی را فرا گیرند. سهم استان ما در این طرح 5151 نفر است. ستاد کل نیروهای مسلح به این مساله ورود پیدا کرده و با ما همکاری می‌کند تا به افزایش اشتغال کشور کمک شود. از این مسیر بخشی از هزینه و امکانات توسط ستاد کل نیروهای مسلح تامین می شود. 

مدیرکل آموزش فنی حرفه‌ای خراسان رضوی اظهار کرد: ما طرحی داریم که باید تا پایان سال اجرایی شود. این طرح در خصوص توانمندسازی زنان سرپرست خانواده در حاشیه کلان شهرها یا سکونتگاه‌های غیررسمی است. این طرح هم براساس تفاهم‌نامه‌ای بین وزارت کشور و سازمان آموزش فنی حرفه ای منعقد شده که به موجب این تفاهم نامه باید به اندازه ۱۲۰ هزار نفر ساعت در استان آموزش‌های مهارتی به گروه هدف بدهیم.  

رحیمی ادامه داد: این طرحی مشترک بین سازمان آموزش فنی حرفه ای و امور بانوان استانداری و دفتر امور اجتماعی استانداری است. دولت با توانمندسازی زنان سرپرست خانواده توجه ویژه‌ای به عدالت اجتماعی، بانوان و معیشت این خانواده ها داشته است. فرد می‌تواند به واسطه این آموزش و توانمندی در یک کارگاه تولیدی و یا در قالب مشاغل خانگی کار کند و یا می‌تواند به عنوان یک کارآفرین محصول را تولید کرده و در فضای مجازی و سایر موارد آن را به فروش برساند. البته بر اساس نیاز بازار، افراد آموزش داده می‌شوند. این طرح به غیر از مشهد در نیشابور، سبزوار و تربت حیدریه که دارای سکونت‌گاه‌های غیررسمی و حاشیه ‌شهر هستند، اجرا خواهد شد. 

وی خاطرنشان کرد: افراد می‌توانند با مراجعه به مراکز آموزش فنی حرفه ای شهرستان مربوطه ثبت‌نام نمایند. در مشهد ۵ مرکز داریم که مرکز ویژه بانوان، مرکز خواهران نجمه است. همچنین متقاضیان در شهرستان‌ها نیز می‌توانند به مراکز ما مراجعه کنند. امیدواریم در بازه دو ماهه ۱۲۰ هزار نفر ساعت را آموزش دهیم. در طرح توانمندسازی زنان سرپرست خانواده در حاشیه کلانشهرها تمام هزینه ها رایگان و تامین کننده های هزینه وزارت کشور است. هزینه آموزش هر فرد براساس مهارتی که می‌آموزد، متفاوت است. 

مدیرکل آموزش فنی حرفه‌ای خراسان رضوی با اشاره به طرح کارورزی در کشاورزی عنوان کرد: این طرح نیز در قالب تفاهم‌نامه‌ای بین سازمان فنی حرفه‌ای با سازمان مهندسی کشاورزی است. بر این اساس تعدادی از فارغ التحصیلان رشته مهندسی کشاورزی به مدت یک الی دو ماه یک مهارت فنی را در یکی از کارگاه‌های سازمان آموزش فنی حرفه‌ای آموزش می بینند. بعد از مهارت آموزی افراد ۱۰ الی ۱۲ ماه در یک قطعه زمین به ابعاد کوچک تولید را آغاز می کنند. در واقع براساس این طرح فرد علاوه بر دانش و مهارت فنی مهارت تولید را نیز کسب می‌کند. 

وی افزود: همچنین با همکاری و حمایت ما و سایر ارگان ها فرد می‌تواند مهارت بازاریابی و فروش را کسب نماید. حدود ۸۰ درصد از افرادی که در این طرح شرکت می‌کنند، در یک محلی مشغول به کار شده و موفق هستند. لازمه این طرح زمین مناسب است؛ در دانشگاه فردوسی یکسری زمین‌ها بلا استفاده مانده که ما آمادگی همکاری با دانشگاه فردوسی در برگزاری این طرح را داریم.  

رحیمی با اشاره به طرحی دیگر برای توانمندسازی بانوان سرپرست خانواده توسط خیریه‌ها ‌تصریح کرد: هدف ما در این طرح زنانی است که سرپرست خانواده هستند و شغلی ندارند. در واقع ما برای آنها فضایی در نظر گرفته‌ایم و خیریه در قالب سفینه النجات این فضا را برای آموزش تجهیز کرده و این افراد را تحت نظارت آموزش‌های فنی حرفه‌ای آموزش می‌دهد.  

مدیرکل آموزش فنی حرفه‌ای خراسان رضوی خاطرنشان کرد: عملکرد استان برای مهارت‌آموزی در بخش دولتی ۷ میلیون و ۴۶۹ هزار نفر ساعت و در بخش غیردولتی ۱۰ میلیون و ۱۹۵ هزار ۳۹۸ نفر ساعت است.  

وی اضافه کرد: به صورت کلی تاکنون  ۱۷ میلیون و ۶۶۴ هزار و ۴۰۰ نفر ساعت آموزش دیده‌اند. در ۱۰ ماهه اول سال جاری در بخش دولتی ۵۴ هزار و ۱۲۲ نفر آموزش دیده و در بخش غیردولتی نیز ۴۸ هزار و ۴۸۷ نفر آموزش‌های مهارتی را کسب کرده‌اند. در نهایت ۱۰۲ هزار و ۶۰۹ نفر در استان مهارت کسب کردند.  

رحیمی خاطرنشان کرد: هم‌اکنون 3049 نفر در استان آموزش مهارتی را فراگرفته‌اند. همچنین تعداد آموزش دیدگان در جوار دانشگاه 3877 نفر بوده و 9151 روستایی و ۵۵ عشایری نیز آموزش دیده اند. علاوه بر این ۸۸۴ نفر از آسیب‌دیدگان اجتماعی نیز از ابتدای سال از آموزش‌های مهارتی استفاده کرده‌اند.

 

نظرات:

loader