1396/11/12 تعداد بازدید: 959
print

مدیرکل آموزش فنی حرفه ای خراسان رضوی گفت: افراد با مهارت سرمایه های یک جامعه هستند.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل اداره کل آموزش فنی و حرفه ای خراسان رضوی، افشین رحیمی در گفت‌وگوبا خبرنگار روزنامه صبح امروز با بیان اینکه افراد دارای مهارت سرمایه های جامعه محسوب می شوند به تشریح ماموریت های سازمان آموزش فنی و حرفه ای در خصوص آموزش مهارتی افراد جویای کار و افرادی که به دنبال تثبیت شغل خود هستند اظهار کرد: توسعه هر کشور در گرو تربیت انسان‌های دارای مهارت بوده و سازمان آموزش فنی حرفه‌ای به عنوان یک نهاد همکاری در اجرای طرح‌های بزرگ اشتغال کشور حرکت می‌کند.

وی با اشاره به اینکه چالش بزرگی به نام فقر مهارتی در جامعه وجود دارد، عنوان کرد: امیدواریم این مساله را با اطلاع رسانی مناسب و توانمندی این سازمان که بخشی از آن یک مشکل فرهنگی است، برطرف کنیم؛ افراد با مهارت سرمایه‌های یک جامعه هستند.

رحیمی با بیان اینکه طرح‌های مهارت آموزی جدید از ابتدای سال آغاز شده، تصریح کرد: در راستای ایجاد اشتغال، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان آموزش فنی حرفه‌ای دو موضوع را دنبال کرده است. اولین موضوع طرح مهارت آموزی در محیط واقعی کار است. در این روش افراد علاوه بر روش متداولی که در آموزشگاه‌های ما مهارت می‌آموختند، به یک واحد صنفی یا صنعتی یا کارگاه تولیدی مراجعه می‌کنند تا تجربه لازم را کسب نمایند.

وی با بیان اینکه افراد با مراجعه به یکی از مراکز آموزش فنی حرفه‌ای می‌توانند از این طرح استفاده کنند، عنوان کرد: افراد می‌توانند با مراجعه به یکی از مراکز ما اعلام نمایند که خواستار شرکت در این طرح هستند و و مهارت لازم را در محیط واقعی کار کسب نمایند. سپس افراد با هماهنگی مراکز ما با واحدهای پذیرنده به سمت این واحدها هدایت می‌شوند و افراد در طول این مدت تحت شمول قانون کار و بیمه تامین اجتماعی نیز خواهند بود.

مدیرکل آموزش فنی حرفه‌ای خراسان رضوی افزود: این طرح باعث افزایش مهارت آموزی در سطح جامعه می‌شود. همچنین ظرفیت مهارت آموزی در مراکز دولتی و مراکز آزاد وجود دارد که یک فرصت برای افزایش مهارت‌آموزی است. تاکنون حدود ۲۶۷۴ نفر در خراسان رضوی مشغول به مهارت‌آموزی در واحد‌های صنفی در قالب طرح مهارت‌آموزی در محیط واقعی شده‌اند. سهم استان در این طرح ۳۸۰۰ نفر است.

رحیمی با بیان اینکه دومین طرح در خصوص مهارت آموزی در حین خدمت برای سربازان وظیفه است، خاطرنشان کرد: این طرح براساس تفاهم نامه آقای ربیعی، وزیر تعاون و سرلشکر باقری، ریاست ستاد کل نیروهای مسلح بوده تا هر سرباز در حین خدمت بتواند مهارت نیز کسب کند. شروع این طرح از ۶ ماهه دوم سال جاری صورت گرفته و تاکنون ۱۳۸۱ نفر در این طرح در استان شرکت داشته‌اند. در واقع در این طرح، هر سربازی در حین خدمت بنا بر علاقه خود، مهارتی را کسب می‌کند.

وی با اشاره به تفاوت طرح مهارت آموزی سربازان در حین خدمت با سایر طرح‌ها عنوان کرد: در این تفاهمنامه جدید، حجم کار بسیار گسترده شده و در کشور حدود ۱۰۰ هزار نفر از سربازان وظیفه باید این آموزش های مهارتی را فرا گیرند.

رحیمی تصریح کرد:  سهم استان ما در این طرح ۵۱۵۱ نفر است. ستاد کل نیروهای مسلح به این مساله ورود پیدا کرده و با ما همکاری می‌کند تا به افزایش اشتغال کشور کمک شود. از این مسیر بخشی از هزینه و امکانات توسط ستاد کل نیروهای مسلح تامین می‌شود.

مدیرکل آموزش فنی حرفه‌ای خراسان رضوی اظهار کرد: طرحی نیز در خصوص توانمندسازی زنان سرپرست خانواده در حاشیه کلان شهرها یا سکونتگاه‌های غیررسمی در دست اجراست که براساس تفاهم‌نامه‌ای بین وزارت کشور و سازمان آموزش فنی حرفه‌ای منعقد شده است.

رحیمی ادامه داد: این طرحی مشترک بین سازمان آموزش فنی حرفه‌ای و امور بانوان استانداری و دفتر امور اجتماعی استانداری است. دولت با توانمندسازی زنان سرپرست خانواده توجه ویژه‌ای به عدالت اجتماعی، بانوان و معیشت این خانواده‌ها داشته است وی اضافه کرد: این طرح به غیر از مشهد در نیشابور، سبزوار و تربت حیدریه که دارای سکونت‌گاه‌های غیررسمی و حاشیه ‌شهر هستند، اجرا خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: در طرح توانمندسازی زنان سرپرست خانواده در حاشیه کلانشهرها تمام هزینه‌ها رایگان و تامین کننده‌های هزینه وزارت کشور است.

مدیرکل آموزش فنی حرفه‌ای خراسان رضوی با اشاره به طرح کارورزی در کشاورزی عنوان کرد: این طرح نیز در قالب تفاهم‌نامه‌ای بین سازمان فنی حرفه‌ای با سازمان مهندسی کشاورزی است. بر این اساس تعدادی از فارغ التحصیلان رشته مهندسی کشاورزی به مدت یک الی دو ماه یک مهارت فنی را در یکی از کارگاه‌های سازمان آموزش فنی حرفه‌ای آموزش می‌بینند. بعد از مهارت آموزی افراد ۱۰ الی ۱۲ ماه در یک قطعه زمین به ابعاد کوچک تولید را آغاز می‌کنند. در واقع براساس این طرح فرد علاوه بر دانش و مهارت فنی مهارت تولید را نیز کسب می‌کند.

وی افزود: حدود ۸۰ درصد از افرادی که در این طرح شرکت می‌کنند، در محلی مشغول به کار شده اند.

 

 

نظرات:

loader