1402/04/19 تعداد بازدید: 116
print
«مهارت آموزی» راه برون رفت از محرومیت و شکستن حلقه فقر

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور در جلسه با معاون اقتصادی بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی بیان داشت: «مهارت آموزی» راه برون رفت از محرومیت و شکستن حلقه فقر می باشد.

 به گزارش روابط عمومی سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، «غلامحسین حسینی نیا»، مهمترین عامل مهم در روند مقابله با فقر را کسب مهارت برشمرد و گفت: مهارت‌آموزی می‌تواند به عنوان یک زیرساخت در اشتغال و درآمدزایی کمک کند و بسیاری معضلات و مشکلات اجتماعی به تبع آن حل می‌شود، بحث مهارت آموزی به عنوان یک راه میانبر می‌تواند برای توانمندسازی افراد در نظر گرفته شود.

وی با اشاره به استراتژی‌های کشور در راستای فقر زدایی و کاهش آسیب‌های اجتماعی افزود: توجه بیشتر به آموزش‌های فنی و حرفه ای، رکن اصلی آموزش‌های مهارتی و در نگاه کلان‌تر نظام جامع ملی مهارت و فناوری است.

معاون وزیر کار  بر لزوم انتقال آموزش های فنی و حرفه ای به مناطق حاشیه نشین و روستایی که از عدالت آموزشی و مهارتی کمتری برخوردار هستند، تأکید کرد و افزود: نوجوانان و جوانان جویای کار با کسب مهارت، قطعاً می توانند مسیر آینده سازی خود را پیدا کنند.

وی خاطر نشان کرد: آموزش های فنی و حرفه ای و مهارتی، زمانی  در کاهش آسیب های اجتماعی و تعدیل فقر می‌تواند نقش مولد باشد که با همگرائی و تعاملات حداکثری بین نهادها  همراه باشد.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای، فعالیت در مشاغل غیررسمی و عدم بهره‌مندی آنها از قانون کار و خدمات بیمه‌ای را از موانع خروج از فقر برشمرد و افزود: مهارت های ذهنی و عملی، توانائی افراد را برای فعالیت مفید و کسب مشاغل و موقعیت های اجتماعی افزایش داده و نگرش آن ها را به سوی اشتغال سالم سوق می دهند.

وی با بیان اینکه یکی از مؤلفه‌های اصلی توسعه انسانی، آموزش و توانمندسازی است به شکلی که از این طریق می‌توان مشارکت توأم با بهره‌وری نیروی انسانی را در فرایند توسعه کشور شاهد بود، اظهار داشت: نیروی انسانی توانمند و ماهر در مسیر توسعه همه جانبه کشورها، بر شاخص‌هایی همچون رشد اقتصادی، اشتغال و کاهش نرخ بیکاری، کاهش فقر و توزیع عادلانه درآمد تاثیرگذار است.

حسینی نیا، آموزش های مهارتی را ابزاری برای مقابله با بیکاری، بالاخص بیکاری ساختاری که ناشی از تغییرات در اقتصاد جهانی است، عنوان و تصریح کرد: در واقع خصیصه آموزش‌های مهارتی، نوعی پرورش «کارآفرین» است، به این معنی که افراد پس از کسب مهارت و تخصص دانش فنی قادر خواهند بود که فرصت های شغلی مناسبی را به دست آورند یا در نهایت فرصت شغلی ایجاد کنند.

بر اساس این گزارش، این نشست با هدف انعقاد تفاهم نامه همکاری در راستای اجرای منویات مقام معظم رهبری و توسعه آموزش های مهارتی در مناطق محروم روستایی و عشایری، با حضور «غلامحسین حسینی نیا» معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، «محمد اتابک» معاون اقتصادی بنیاد مستضعفان، «مجتبی نوروزی» سرپرست معاونت آموزش، «محمدهادی حبیبی ماچیانی» و «محمود تقی پور» مدیران کل دفاتر آموزشگاه های آزاد و مشارکت های مردمی و نظارت بهسازی و هدایت شغلی برگزار شد.

نظرات:

loader