معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور از رهگیری هنرجویان و حرفه آموزان این سازمان تا 6ماه پس از پایان دوره های مهارت آموزی خبر داد و گفت: بین 50 تا 60 درصد آموزش های مهارتی ارائه شده به متقاضیان در سطح ملی به اشتغال می انجامد.
به گزارش روابط عمومی مرکز آموزش فنی و حر فه ای درگز به نقل از روابط عمومی اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان سمنان ، دکتر سلیمان پاک سرشت در نشست خبری با اصحاب رسانه استان که با حضور استاندار سمنان انجام شد از سازمان آموزش فنی و حرفه ای به عنوان متولی مهارتآموزی در کشور نام برد و اظهار کرد: بخش اعظم مهارتآموزان و کارجویانی که دورههای آموزشی این سازمان را طی میکنند در فرآیندی مورد رصد و رهگیری قرار میگیرند .
وی با بیان اینکه این کارجویان بسته به دورهای که طی میکنند به بازار کار راه مییابند ادامه داد: رهگیریهای همکاران ما در این بخش حکایت از این دارد که در برخی رشتهها تا 80درصد کارجویان به اشتغال پایدار دست مییابند اما میانگین کاریابی و اشتغال این هنرآموزان در سطح ملی به طور متوسط بین 50 تا 60 درصد است.
معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به برخی بینظمیها و موازیکاریها در ارائه آموزشهای مهارتمحور در کشور افزود: متولی اصلی مهارتآموزی در کشور سازمان آموزش فنیو حرفهای است اما در دورهای متاسفانه یک سری مراکز آموزشی در دستگاههای غیرمسوول شکل گرفته که به نظر میرسد با ابلاغ نهایی قانون مهارت که در حال نهایی شدن است این مشکل و موازیکاریها نیز تا حد زیادی از بین رود و فضای آموزشی و مهارتآموزی در کشور از یک نظم خاص برخوردار شود.
دکتر پاکسرشت در پاسخ به پرسشی در خصوص انتقال فرآیند مهارتآموزی از دستگاهها به مراکز دانشگاهی اظهار کرد: خوشبختانه در وزارت علوم دولت تدبیر و امید تحرک خوبی در این زمینه شروع شده و در قالب تفاهمنامههایی بخشی از آموزشهای فنی و حرفهای و مهارت آموزی به مراکز دانشگاهی منتقل میشود. ضمن اینکه در تعدادی از مراکز دانشگاهی نیز مراکز جوار دانشگاه سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور مستقر و فعالیت خود را آغاز کرده است.
وی بر لزوم جدی گرفتن مهارتآموزی در کشور تاکید کرد و گفت: مهارتآموزی میتواند بخش مهمی از چالشهای پیش روی جامعه ما را در شرایط فعلی برطرف سازد.
وی با بیان اینکه متاسفانه در گذشته و به خصوص در دهه 80، توسعه آموزشی به شکل بیمحابایی در کشور رشد کرد، افزود: این رویکرد سبب شد که امروز با انبوه فارغالتحصیلانی در کشور مواجه باشیم که به ظاهر از تحصیلات عالیه برخوردارند اما در عمل بسیاری از آنها فاقد مهارت لازم برای ورود به بازار کار هستند.
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور با بیان اینکه باید آموزشهای مهارتآموزی را متناسب با رشته تحصیلی این فارغالتحصیلان به آنها ارائه دهیم گفت: تنها با اشتغالپذیر کردن این فارغالتحصیلان است که میتوانیم به ایجاد اشتغال برای آنها کمک کنیم.
وی با اشاره به برخی اولویتهای کاری سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور در سال جدید گفت: تناسب بین آموزشهای ارائه شده و نیازهای واقعی بازار کار، بهرهگیری از ظرفیتهای منطقهای و استانی و دوری جستن از برنامهریزیهای متمرکز، فعالسازی شوراهای استانی مهارت، فاصله گرفتن از آموزشهای صرف و حرکت کردن به سمت یک پکیج آموزشی و ایجاد ارتباط نزدیکتر با بخش خصوصی و...از جمله اولویتها و دغدغههای فنی و حرفهای در سطح کشور است.