معرفی رشته «تراش سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی مرکز آموزش فنی وحرفه ای شهید عباسیان تایباد»
1397/02/29 تعداد بازدید: 878
print
معرفی رشته «تراش سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی مرکز آموزش فنی وحرفه ای شهید عباسیان تایباد»

با توجه به روی آوردن مردم به استفاده از سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی به عنوان زیورآلات و جنبه درمانی و همچنین رویکرد دولت در ایجاد اشتغال و مشاغل خانگی، رشته «تراش سنگ های قیمتی» در صدر رشته های صنایع دستی قرار گرفته است.

 معرفی رشته «تراش سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی مرکز آموزش فنی وحرفه ای شهید عباسیان تایباد»

 

 

 

 

با توجه به روی آوردن مردم به استفاده از سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی به عنوان زیورآلات و جنبه درمانی و همچنین رویکرد دولت در ایجاد اشتغال و مشاغل خانگی، رشته «تراش سنگ‌های قیمتی» در صدر رشته‌های صنایع دستی قرار گرفته است.

 

 

 


معرفی رشته

رشته «گوهر تراشی» یکی از هنرها و صنایع قدیمی، با قدمتی حدود 10 هزار سال در ایران است اما با توجه به اینکه این رشته در ایران، جزو رشته‌های موروثی بوده است، گسترش و پیشرفت چندانی پیدا نکرده است.

در سال‌های اخیر با توجه به روی آوردن مردم به استفاده از سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی (به عنوان زیورآلات و تزئینی و هم جنبه درمانی) و نیز رویکرد دولت در ایجاد اشتغال و مشاغل خانگی، این رشته در صدر رشته‌های صنایع دستی قرار گرفته و به دلیل اهمیت نیز در شاخه کاردانش تعریف شده است. 

*سطح آموزشی مهارت‌ها 

هنرجو در این رشته آموزشی ضمن آشنایی با انواع ابزارآلات ، دستگاه تراش فست و نحوه کارکرد هر یک از آنها نیز آشنا می‌شود.

گوهرتراشی شغلی در حوزه صنایع دستی ، شاخه طلا و جواهر می باشد و شامل وظایف انتخاب سنگ قیمتی و نیمه قیمتی ، برش ، تراش دامله ، جلا دادن ، ترمیم کردن مصنوعی سازی ،‌خطاطی و حکاکی سنگ های قیمتی و نیمه قیمی می باشد .

این رشته با مشاغل طلا و جواهر سازی ، مخراج کاری  و گوهر شناسی در ارتباط می باشد .

در این استاندارد، هنرجو با مباحث گوهرشناسی و ابزار و تجهیزات گوهرتراشی، انواع تراش سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی و نیز به صورت مقدماتی با گوهرتراشی آشنا می‌شود.

همچنین هنرجو ضمن تکمیل اطلاعات خود در زمینه انواع تراش و مشخصات سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی، توانایی تراش با فرم‌های دایره، بیضی، مربع و مستطیل را پیدا می‌کند.

آینده تحصیلی و شغلی 

هنرجو پس از اتمام دوره 3 ساله دبیرستان، می‌تواند در دانشگاه جامع علمی ـ کاربردی و یا دانشگاه آزاد اسلامی در مقاطع بالاتر ادامه تحصیل دهد. 

در شرایط فعلی اجتماع به دلیل کاهش فرصت‌‌های شغلی دولتی، مشاغل خانگی و مشاغل زود‌بازده در صدر برنامه‌ریزی‌های کلان کشوری قرار گرفته است، هنرجو می‌تواند پس از اتمام تحصیل به این حرفه را به صورت خوداشغالی ادامه داده و محصولات تولیدی خود را روانه بازار کند یا با شرکت‌های خصوصی که در این عرصه مشغول به فعالیت هستند، همکاری کنند.

ساعت آموزش

رشته «تراش سنگ‌های قیمتی» دارای 348 ساعت آموزش است که شامل 239 ساعت آموزش عملی ، 109 ساعت آموزش نظری است.

ویژگی های کارآموزان  ورودی : حداقل میزان تحصیلات پایان دوره متوسطه و از نظر تونایی جسمی و ذهنی نیز سلامت کامل جسمانی و روانی را دارا باشد . این رشته مهارت های پیش نیاز ندارد .

بودجه بندی ارزشیابی (به درصد ) کتبی 25٪ و عملی 65٪ اخلاق حرفه ای 10٪ می باشد .

نظرات:

loader