نخستین نشست خبری غلامحسین حسینی نیا، معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، با رسانه ها
1400/07/29 تعداد بازدید: 116
print
 نخستین نشست خبری غلامحسین حسینی نیا، معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، با  رسانه ها

غلامحسین حسینی نیا، معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، در نخستین نشست خبری با رسانه ها گفت: سازمان آموزش فنی و حرفه ای را به عنوان یک حلقه از زنجیره ایجاد ارزش در کشور، باید نقطه کانونی فعالیت های  مهارتی ارزش آفرین بدانیم

به گزارش روابط عمومی سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، نخستین نشست خبری غلامحسین حسینی نیا، رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، دوشنبه 26 مهر سال جاری، با موضوع تبیین برنامه های محوری، طرح های جدید و نوزدهمین مسابقات ملی مهارت درمحل این سازمان برگزار شد.

حسینی نیا در ابتدای نشست مذکور گفت: در حال حاضر که کشور در نقطه عطفی در فرآیند توسعه و ایجاد اشتغال به سر می برد، اصحاب رسانه های ارتباط جمعی نقش مهمی به عنوان شرکای اصلی سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور در تحقق اهداف سازمان در مسیر توسعه و پیشرفت می توانند ایفا کنند.

وی افزود: نگاه رئیس محترم جمهور و وزیر محترم تعاون، کار و رفاه اجتماعی در راستای نگاه بلند مقام معظم رهبری(مدظله العالی) به نیاز کشور به پنجه های کارآمد، نوید بخش فضایی است که در آن  می توانیم آموزش های فنی و حرفه ای و سازمان را به جایگاه رفیع خود نزدیک سازیم.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ادامه گفت: سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور به عنوان مسئول اصلی پرورش پنجه های کارآمد در توسعه کشور نقش مهمی را برعهده دارد.

حسینی نیا تصریح کرد: سازمان آموزش فنی و حرفه ای را به عنوان یک حلقه از زنجیره ایجاد ارزش در کشور باید به عنوان نقطه کانونی فعالیت های ارزش آفرین بدانیم

وی با اشاره به تغییرات پر سرعت تکنولوژی افزود: طبق برآورد سازمان جهانی کار در سال 2030 یک میلیارد شاغل در جهان نیاز به آموزش مجدد و به روزکردن مهارت هایشان دارند که در کشور ما هم این نسبت 10 میلیون شاغل را شامل خواهد شد.

حسینی نیا تأکید کرد: اعتقاد داریم که کشور را باید برای تحولات آینده با ارائه راهکارهای حل مسائل پیش رو و آینده نگری آماده سازیم و در این راستا برنامه ها و طرح های تحولی و نوینی را ارائه می کنیم.

وی با اشاره به ظرفیت های ویژه سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور از جمله 640 مرکز آموزش فنی و حرفه ای دولتی و حدود 12 هزار آموزشگاه آزاد، 6500 استاندارد آموزشی گفت: در راستای گسترش چتر مهارت در کشور، توسعه و توانمندسازی بخش خصوصی را با واگذاری آموزش ها و توسعه تنوع رشته های آموزشی توسط آموزشگاه های آزاد در برنامه داریم.

حسینی نیا تصریح کرد: در راستای اصل (۲۸) قانون اساسی و فراهم سازی امکان اشتغال با شرایط مساوی، بهبود فضای کسب و کار و ایجاد فضای رقابتی، تمامی درخواست‌های مجوز تاسیس آموزشگاه‌های فنی و حرفه ای آزاد را منوط به احراز شرایط متقاضیان، در سه روز و به طور اتوماتیک در دستور کار قرار داده ایم.

وی افزود: در راستای توسعه مهارت آموزی و تسهیل در صدور مجوزها، ظرف مدت کوتاهی از ابلاغ صدور مجوز تاسیس آموزشگاه‌های فنی و حرفه ای آزاد در ۳روز، تا کنون 100 مجوز الکترونیکی در کشور صادر شده است.

 لزوم تدوین پیوست مهارتی برای پروژه های ملی در برنامه هفتم توسعه

وی تأکید کرد: همانگونه که در کشور هر پروژه یک پیوست فرهنگی دارد باید این مسئله را پیگیری کنیم که برای تمامی پروژه های ملی در برنامه هفتم توسعه «پیوست مهارتی» نیز الزامی شود.

-  اختصاص تسهیلات یک‌هزار و ۱۰۰میلیارد ریالی به آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای مناطق محروم

حسینی نیا با تأکید بر حمایت از بخش خصوصی گفت: از محل تسهیلات تبصره 18،  1100 میلیارد ریال برای گسترش چتر مهارتی و توسعه آموزشگاه‌های آزاد در مناطق محروم، حاشیه نشین و کمتر توسعه یافته با اولویت رشته های جدید در نظر گرفته شده است.

-  طراحی گونه شناسی برای اجرای آموزش های مهارتی در مراکز دولتی

وی همچنین گفت: آموزش را در مراکز آموزشی دولتی سازمان در 3 تیپ دنبال می کنیم.

حسینی نیا تصریح کرد: این سه نوع شامل «مراکز آموزشی همراه با تولید»، «مراکز توسعه مهارت و کارآفرینی» و «مراکز مهارت های پیشرفته و نوین»  است.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای  کشور با اشاره به اینکه هر روز مشاغل متحول می شود گفت: یکی از برنامه های این سازمان تدوین استانداردهای آموزشی در زمینه مشاغل آینده است.

-  وقف مهارتی در راستای ترویج و توسعه فرهنگ مهارت آموزی گسترش یابد

حسینی‌نیا همچنین به ضرورت استفاده از توان خیرین برای توسعه مهارت آموزی اشاره کرد و افزود: معمولا در کشور حمایت خیرین را در حوزه هایی از جمله ساخت مدرسه‌، و بیمارستان‌ شاهد هستیم، در حال حاضر با توجه به نیاز کشور برای اشتغال، باید «وقف مهارتی» در راستای ترویج و توسعه فرهنگ مهارت آموزی گسترش یابد.

وی تصریح کرد: خوشبختانه در سال های اخیر تا حدودی نگاه خیرین تغییر کرده و بر این اساس در حال تشکیل و ساماندهی «مجمع خیرین مهارتی» در تمام استان ها و در سطح ملی هستیم.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور گفت: کشورهایی که بیشترین نرخ رشد را داشته اند به تربیت تکنسین و افراد ماهر روی آورده اند و در این راستا انتظار داریم با اولویت مهارت آموزی به آموزش توجه شود.

وی با اشاره به محدودیت های بودجه ای در سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور گفت: کل بودجه این سازمان کمتر از یک درصد بودجه آموزشی کشور است.

*دیپلماسی مهارت را در حوزه بین الملل دنبال می کنیم

حسینی‌نیا ضمن اشاره به ضرورت توسعه مهارت گفت: برای پیشبرد «دیپلماسی مهارت» در راستای توسعه روابط بین المللی دو نشست با آژانس توسعه مهارت و کارآفرینی هندوستان و آژانس توسعه مهارت (مسابقات جهانی مهارت) روسیه را در خصوص تبادل مربیان، ایجاد آکادمی مهارت، آموزش مربی و … برگزار کرده ایم.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی  با اشاره به مسابقات جهانی مهارت که در سال 2022 در شانگهای چین برگزار می شود گفت: در مسابقات جهانی آتی در 33 رشته شرکت خواهیم کرد و سعی می کنیم عملکرد خوبی داشته باشیم.

وی افزود: مرحله کشوری نوزدهمین مسابقات ملی مهارت به صورت غیر متمرکز و غیر همزمان با توجه به شرایط رنگبندی ناشی از شیوع کرونا و وضعیت استان های میزبان در 13 استان برگزار می شود که فاز نخست آن در حال برگزاری است و افراد برگزیده برای اعزام به مسابقات جهانی مهارت انتخاب می شوند.

حسینی نیا همچنین به گروه های هدف سازمان اشاره کرد و گفت:  سازمان بخش های مختلفی از جامعه را آموزش می دهد یکی از این گروه ها سربازان هستند و با همکاری قرارگاه مهارت آموزی نیروهای مسلح طی ۶ ماه نخست امسال بیش از ۵۸ هزار و 400 نفردوره آموزش مهارتی ارائه داده ایم که معادل ۷ میلیون و ۳۳۷ هزار  و 94 نفرساعت عملکرد آموزشی بوده است.

وی به آموزش مهارت در ندامتگاه‌ها نیز اشاره کرد و گفت: ۷۰ درصد زندان‌ اولی‌ها فاقد مهارت شغلی هستند و میزان  بازگشت کسانی که در زندان آموزش دیده‌اند، کمتر از ۱۰ درصد است، که این نشانگر نقش  و اهمیت آموزش های فنی و حرفه ای است.

3 برنامه  توانمندسازی مهارتی برای دانشجویان اجرا می شود

حسینی نیا در خصوص اجرای برنامه های توانمندسازی مهارتی برای دانشجویان گفت: بیش از ۴۵ درصد از مخاطبان سازمان را دانشجویان تشکیل می‌دهند و برای دانشجویان در سه بخش، برنامه داریم.

 وی تصریح کرد:  این سه برنامه شامل  540 ساعت مهارت‌ آموزی هیبریدی تحت عنوان طرح «کَهاد»، طرح «سندباکس» (جعبه شنی) که آن را درارتباط با پارک های علم و فناوری دنبال می کنیم و برگزاری دوره مهارتی همراه با دروس تخصصی برای دانشجویان به ویژه در رشته‌هایی همچون مهندسی می‌شود.

وی همچنین به ضرورت برگزاری آزمون های ادواری اشاره کرد و گفت: باید این آزمون ها را با جدیت برگزار کنیم زیرا بسیاری از افراد دارای توانمندی و مهارت هستند ومی توانند صاحب گواهی نامه مهارت شوند.

وی در پایان به ایجاد 1400 مرکز جوارکارگاهی در سال 1400 اشاره کرد و گفت: تا کنون 600 مرکز جوارکارگاهی ایجاد شده است و این یک جهش اساسی در آموزش های مهارتی در کشور است.

رئیس سازمان آموزش فنی وحرفه ای کشور، در خاتمه خطاب به روابط عمومی های ادارات کل آموزش فنی و حرفه ای استان ها که به صورت وبیناری در نشست مذکور حضور داشتند، تأکید کرد: مجموعه روابط عمومی با همکاری رسانه در ترویج و گسترش فرهنگ مهارت آموزی و کارآفرینی و ارتقای جایگاه آموزش های  فنی و حرفه ای با تمام قوا نقش آفرینی کند.

در ادامه نشست مذکور، رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

نظرات:

loader