معاون پژوهش، برنامه ریزی و سنجش مهارت سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور: آزمون های سنجش مهارت و صلاحیت حرفه ای پروژه محور می شود
1398/04/05 تعداد بازدید: 377
print
معاون پژوهش، برنامه ریزی و سنجش مهارت سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور: آزمون های سنجش مهارت و صلاحیت حرفه ای پروژه محور می شود

معاون پژوهش، برنامه ریزی و سنجش مهارت سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، از برگزاری آزمون های پروژه محور با رویکرد سنجش عملکردی و آزمون تکوینی با مشارکت مربیان خبر داد.

 

به گزارش روابط عمومی سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، در گردهمایی سه روزه مربیان و صاحب نظران گروه های مراقبت زیبایی که با همکاری و مشارکت کانون کشوری انجمن های صنفی آموزشگاه های فنی و حرفه ای آزاد که امروز سوم تیرماه آغاز شد، رضا باجولوند، معاون پژوهش، برنامه ریزی و سنجش مهارت، هدف از این طرح را اجرای سیاست اعتبار بخشی به گواهینامه های مهارتی این سازمان و تحقق برنامه های عملیاتی سال جاری، عنوان کرد.

باجولوند گفت: دراین طرح آزمون های سنجش متقاضیان بخش آموزش، با مشارکت بخش خصوصی و به صورت تکوینی در طول مدت دوره آموزش و به صورت پروژه محور برگزار می شود.

معاون پژوهش، برنامه ریزی و سنجش مهارت، با اعلام تصویب آئین نامه سنجش عملکردی پروژه محور در شورای سیاست گذاری، بیان داشت: با اجرای این طرح نظام جامع آموزش فنی و حرفه ای به سمت صلاحیت حرفه ای سوق داده می شود.وی، همچنین از تربیت مربی، آزمونگر و پژوهشگر ماهر از دیگر اهداف این طرح نام برد.

حسن کشاورز، مدیرکل دفتر سنجش مهارت و صلاحیت حرفه ای سازمان نیز، در این رابطه گفت: در این شیوه که برای مهارت آموزان در دوره های حضوری اجرا می شود ، علاوه بر تلفیق دانش و مهارت، از طریق آزمون های عملی پروژه محور،  نقش مربیان در ارزیابی مهارت آموزان را نیز برجسته تر خواهد کرد.

کشاورز افزود: این طرح، که با نام سنجش عملکردی پروژه محور اجرا می شود، 25 درصد از نمره نهایی آزمون، با روش ارزشیابی تکوینی در طول دوره بر اساس سه شاخص دانش، مهارت عملی و نگرش و اخلاق حرفه ای کارآموز توسط مربی تعیین می شود.

وی افزود: در سال 97 ،سنجش عملکردی (پروژه محور)، در 8 گروه آموزشی و 14 استاندارد و در مجموع 65 پروژه طراحی شده، که شامل رشته های برق، ساختمان، تراشکاری، درودگری، فناوری اطلاعات، طراحی دوخت، تأسیسات و صنایع ساختمان بوده است.

کشاورز، در ادامه خبر گفت: این طرح در سال گذشته و بر اساس فراخوان از طریق ادارات کل آموزش فنی و حرفه ای و کانون کشوری انجمن های صنفی آموزشگاه های فنی و حرفه ای آزاد رسانی شد که بر اساس شاخص های تعریف شده افراد حائز شرایط برای شرکت در کارگاه های توجیهی این طرح دعوت شدند.

مدیرکل دفتر سنجش مهارت و صلاحیت حرفه ای، اعلام کرد این گردهمایی بر اساس فراوانی حرفه ها و آمارها، اجرای این طرح در نخستین مرحله طی یک دوره سه روزه از سوم تیرماه، با حضور مربیان و صاحب نظران گروه مراقبت زیبایی و با همکاری و مشارکت کانون انجمن صنفی آموزشگاه های آزاد برگزار می شود.

مدیرکل دفتر سنجش مهارت و صلاحیت حرفه ای، در تبیین این خبر گفت: در این گردهمایی رویکرد آشنایی با روش اجرای آزمون با رویکرد سنجش(پروژه محور)، تشکیل گروه های تخصصی برای تهیه و تدوین پروژه ها و بازنگری سوالات آزمون های کتبی با حضور مربیان و تهیه و تدوین پروژه های آزمون عملی پروژه محور انجام می شود.


نظرات:

loader