علی اوسط هاشمی: انسانِ توانمند، محور جهش تولید است مهارت باید جزو الزامات ملی باشد
1399/01/31 تعداد بازدید: 242
print
 علی اوسط هاشمی: انسانِ توانمند، محور جهش تولید است مهارت باید جزو الزامات ملی باشد

علی اوسط هاشمی، معاون وزیر تعاون و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور در نخستین گردهمایی مجازی سال جاری مدیران ستادی و استانی سازمان که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، گفت: بدون تردید، امروز «انسان توانمند» محور «جهش تولید» و توسعه پایدار است و جامعه نیازمند نگاه بلند برنامه ریزان کشور در این حوزه است.

 


 

به گزارش روابط عمومی سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، نخستین گردهمایی مجازی مدیران ستادی و استانی سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، بیست و پنجم فروردین ماه با حضور تمامی استان­ ها و دبیر کانون کشوری انجمن های صنفی آموزشگاه های آزاد فنی و حرفه ای به نمایندگی بخش خصوصی به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد.

این گردهمایی با هدف تبیین برنامه های محوری سازمان در سال جهش تولید، ارائه نقطه نظرات استانی و آموزشگاه­ های آزاد فنی و حرفه ای کشور به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد.

علی اوسط هاشمی در گردهمایی مذکور در ابتدا با اشاره به شیوع ویروس کرونا در جهان و مدیریت و برنامه ریزی خوبی که در راستای پیشگیری، کاهش و درمان در کشور صورت گرفته، انسجام و همدلی سرمایه های اجتماعی را در کاهش دغدغه و نگرانی ها موثر دانست.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور با بیان این که شیوع عالم گیر ویروس کرونا در کنار تبعات منفی به همه جهانیان و به ویژه ارباب قدرت  این درس بزرگ را داد که قدرت مطلق ازآن خداوند است و نگاه عاطفی و انسانی را وسعت بخشید.

وی ضمن اعلام همدردی با خانواده های درگذشتگان این بیماری درسازمان و خارج از آن،  اظهار امیدواری کرد با تغییر در نگاه ها و رفتارها، شرایط زدودن جهان انسانی از تبعات این ویروس فراهم شود.

هاشمی در ادامه از تولید و توزیع 10 میلیون و 135 هزار و 743 عدد ماسک، 196 هزار 264 دست لباس ایزوله و گان و تعداد 250 هزار و 288 سایر اقلام بهداشتی مورد نیاز برای مبارزه با شیوع ویروس کرونا،  توسط بخش دولتی و آموزشگاه های آزاد سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور تا 24 فروردین ماه خبر داد.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور از نگاه مسئولانه خانواده بزرگ سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور در دو بخش دولتی و خصوصی با  اختصاص ظرفیت و تجهیزات فیزیکی، انسانی و تخصصی به خدمت رسانی در حوزه سلامت  تقدیر و تشکر کرد.

وی همچنین از استان های فارس، زنجان و بوشهر با بیشترین حجم تولید ماسک تقدیر ویژه کرد.

معاون وزیر تعاون در ادامه تأکید کرد: لازمه مدیریت بحران حرکت به سمت حضوری نو بر اساس نیازهای جهان در حوزه های مختلف است و مدیریت روزهای بحران، مدیریت معنادار و صاحب عیار است.

گسترش خدمات مجازی سازمان

هاشمی گفت: در شرایط فعلی نباید از رسالت آموزشی خود فاصله بگیریم و خدمات مجازی سازمان باید به راحتی در دسترس مخاطبان باشد.

وی افزود: شرایط حاضر، نشان دهنده اهمیت مهارت درجامعه است و «مهارت» باید جزو «الزامات ملی» باشد.

معاون وزیر تعاون با اشاره به نامگذاری سال 1399 به نام «جهش تولید از سوی مقام معظم رهبری (مدظله العالی) گفت: در سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور از نیمه دوم سال 1398 نگاهمان به ارتقا و «جهش  مهارت» بر پایه شکل گیری تغییر جدی برای خروج سازمان از کهنگی و غبارزدگی، منطبق با نیاز زمان بوده است و ارتقای وزن مهارت در جامعه را همواره در گفتمان خود لحاظ کرده ایم.

علی اوسط هاشمی افزود: بدون تردید، امروز «انسان توانمند» محور «جهش تولید» و توسعه پایدار است و جامعه نیازمند نگاه بلند برنامه ریزان کشور در این حوزه است.

معاون وزیر تعاون در ادامه تأکید کرد: فعلیت بخشیدن به مطالبه مقام معظم رهبری در جهش تولید با ارزش بخشیدن به انسانیتِ انسان توانمند (مجهز به توان علمی و توان مهارتی) محقق می شود.

هاشمی افزود: باید به توسعه پایدار، متوازن و همه جانبه فکر کرد و وظیفه ماست که «سهم مهارت» را در جهش تولید هدف گذاری کرده و ارزش مهارت را در نظام توسعه کشور جا بیندازیم.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور با تأکید بر این که «تغییر» و «بازنگری»  و «تمرکززدایی»  در سازمان «الزام آور» و جدی است گفت: این تغییر در حوزه آموزش و پژوهش ضرورتی اجتناب ناپذیر و در شرایط فعلی و تعطیلی مراکز آموزشی کشور، در حوزه مهارت آموزی نیازمند برنامه ای جامع هستیم که پاسخگوی نیاز مخاطبان باشد تا جامعه را به تعطیلی سوق ندهد.

علی اوسط هاشمی گفت: در نگاه آموزشی باید تحول و تغییر جدی متناسب با اقتضائات زمان رخ بدهد به طوری که تمام ظرفیت های دولتی و خصوصی سازمان را پوشش داده و آموزش های ما به سمت نیازهای نو در شرایط عادی و غیر عادی سوق داده شود.

وی با اشاره به نقش صد درصدی دانش آموزان در آینده کشور، ورود جدی مهارت با رویکردهای تازه برای جامعه دانش آموزی را ضروری دانست.

سال 1400 ؛ بهار آموزشگاه های آزاد فنی و حرفه ای

هاشمی در ادامه  از «واگذاری» 80 درصد آموزش های مهارتی سازمان به آموزشگاه های آزاد فنی و حرفه ای تا پایان سال 1399 خبر داد و گفت: سال 1400 می تواند با نقش آفرینی کانون و انجمن های صنفی،  «بهار آموزشگاه های آزاد» باشد.

وی با اشاره به نقش سازنده آموزشگاه های آزاد فنی و حرفه ای به عنوان شرکای اصلی سازمان از فراهم شدن بسترهای اختصاص تسهیلات ارزان قیمت به آموزشگاه های آزاد خبر داد.

هاشمی افزود: در تعامل با معاونت اقتصادی وزارت تعاون، رایزنی مطلوبی برای اختصاص سهمی از اعتبار خسارت کرونا برای خرید خدمات آموزشی آموزشگاه های آزاد فنی وحرفه ای صورت گرفته است.

42 برنامه محوری سازمان ابلاغ می شود

وی با تأکید بر اهمیت جریان سازی مهارت با اجماع گروه های هدف گفت: در سطح ملی، تعاملات خوبی با گروه های مرجع  و نهادهای کلیدی از جمله ستاد اجرای فرمان امام (ره)، کمیته امداد، سازمان بنادر، سازمان شیلات، اتاق های اصناف و تعاون و.... صورت گرفته که در تحقق 42 برنامه محوری سازمان در سال جاری که به زودی ابلاغ می شود، نیازمند مشارکت همه گروه های جریان ساز هستیم.

هاشمی در نشست مذکور از «توسعه مهارت در جامعه کشاورزی و روستایی» کشور به عنوان یکی از سه  برنامه اولویت دار سازمان آموزش فنی و حرفه ای در راستای جهش تولید خبر داد.

معاون وزیر تعاون گفت: بر پایه توانمندسازی مهارتی کشاورزان، ارزش اقتصادی کار بالا رفته و زمینه «مهاجرت معکوس» دانش آموختگان روستایی به روستاها ایجاد و سن کشاورزی درکشور کاهش خواهد یافت که همه این ها نیازمند تحول است.

هاشمی با اشاره به جامعه هدف چهار میلیون نفری کشاورزی درکشور گفت: در گام اول می توانیم آموزش مهارت در «استان های قطب کشاورزی» کشور را اجرایی کنیم. 

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور در ادامه از «توسعه مهارت دریا محور» به عنوان برنامه دیگر این سازمان با اولویت« 7 استان ساحلی برخوردار از منطقه آزاد» در راستای جهش تولید نام برد.

وی با بیان این که قابلیت های دریایی کشور هنوزجایگزین نفت نشده است،گفت: تعامل خوبی با سازمان های بنادر و شیلات کشور صورت گرفته و زیرساخت های لازم فراهم خواهد شد.

معاون وزیر تعاون با اشاره به ظرفیت بالای دبیرخانه توسعه سواحل مکران برای توسعه اشتغال در سیستان بلوچستان و هرمزگان به عنوان دو استان پایلوت در سال جاری گفت: با تدوین برنامه آموزشی و مهارتی متناسب با جهت گیری های دبیرخانه مذکور می توانیم برای تأمین نیروی ماهر مورد نیاز آن ها اقدام کنیم.

معاون وزیر تعاون در ادامه «توسعه مهارت در 7 استان با پایه مهارت پایین و نرخ بیکاری بالا» را سومین برنامه محوری سازمان در «سال جهش تولید» عنوان کرد.

رئیس سازمان آموزش فنی وحرفه ای کشور، نقش «شرکای اجتماعی» را در تحقق سه برنامه اصلی سازمان در سال جهش تولید بسیار مهم عنوان کرد.

هاشمی در ادامه به تسریع در برگزاری نشست هیأت نظارت مرکزی بر آموزشگاه های آزاد فنی و حرفه ای و نهایی شدن آئین نامه آموزشگاه های آزاد فنی و حرفه ای تأکید کرد.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور در ادامه بر تمرکززدایی از بودجه سازمان (اختصاص بودجه جداگانه به ستاد و استان ها) در رایزنی با سازمان برنامه و بودجه کشور به طوری که در سال 1400 ، شاهد تمرکززدایی از بودجه سازمان باشیم، تأکید کرد.

وی با اشاره به کارگیری راهکارهای درآمدزایی جدید برای سازمان گفت: باید سند درآمدزایی سازمان و ادارات کل استانی تدوین شود و مدیران کل استان ها در تعاملات استانی با اراده و پیگیری، نقش فعالی در درآمدزایی سازمان ایفا کنند.  

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه یا کشور در ادامه  بر اهمیت «شورای مهارت در استان ها» در ارتقای وزن اجتماعی مهارت تأکید کرد و گفت: باید طوری در استان به این موضوع پرداخته شود که مصوبات شورای مهارت استان در شورای توسعه و برنامه استان ها الزام آور شود.

هاشمی افزود: هر استان باید برنامه خود را برای «سفرهای استانی مقامات»، تدوین و به شورای توسعه و برنامه استان ارائه دهد تا در سفرهای استانی مقام معظم رهبری، رئیس جمهوری و دیگر مقامات «سهم مهارت» مشخص شود.

وی همچنین با بیان این که دبیرخانه «پارلمان مربیان وکارشناسان» سازمان شکل گرفته و فعال است، گفت: اصل در تصمیم گیری ها بر «خرد جمعی» است و هیچ گونه دخالت مدیریتی در تصمیمات کارشناسان و مربیان نخواهیم داشت و به طور حتم از نظرات کانون و انجمن های صنفی آموزشگاه های آزاد، صاحبنظران و دیگر شرکای سازمان در تصمیم گیری ها، استفاده می کنیم.

 

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور در خاتمه «تمرکز زدایی» از سازمان را «تحول» دانست و گفت: توزیع قدرت و اختیار، امری اجتناب ناپذیر است و مدیران استانی باید به افزایش تعامل و مشارکت شرکای اجتماعی، سمن ها، دانشگاه ها، انجمن ها و به ویژه شورای مهارت استان بیندیشند. 

نظرات:

loader