معرفی کارگاه جوشکاربرق
1397/02/02 تعداد بازدید: 776
print
معرفی کارگاه جوشکاربرق

کارگاه جوشکاری مرکز سبزوار شامل ،جوشکاربرق،جوش قوس الکتریکی و بازرسی جوش PT,VT می باشد

 

جوشکاربرق - تعریف جوشکاری- جوشکاری یکی از روشهای تولید می باشد. هدف آن اتصال دایمی مواد مهندسی (فلز،سرامیک ،پلیمر، کامپوزیت)به یکدیگر است به گونه‌ای که خواص اتصال برابر خواص ماده پایه باشد.

جوشکاری عبارت است از اتصال دو قطعه فلزی یا غیر فلزی به یکدیگر در اثر عوامل خارجی مثل حرارت و فشار که امروزه به صورت یک علم پیشرفته و موثر در خدمت صنایع در آمده در روزگار پیشین یک هنر به حساب  می آمد . انواع جوشکاری عبارت است از:  جوش قوس الکتریکی· نقطه جوش.جوشکاری فلزات رنگین. لحیم کاری . جوشکاری به طریقه برق و گاز. جوشکاری و یرشکاری در زیر آب . جوشکاری و یرشکاری در زیر آب . جوشکاری مدرن در صنایع نظامی . جوشکاری پلاستیک

جوش قوس الکتریکی-  یکی از متداول ترین روشهای اتصال قطعات کار می باشد، ایجاد قوس الکتریکی عبارت از جریان مداوم الکترون بین دو الکترود و یا الکترود و یا الکترود و کار بوده که در نتیجه آن حرارت تولید می شود. باید توجه داشت که برای برقراری قوس الکتریک بین دو الکترود و یا کار و الکترود وجود هوا و یا یک گاز هادی ضروری است. بطوریکه در شرایط معمولی نمی توان در خلاء جوشکاری نمود.

در قوس الکتریکی گرما و انرژی نورانی در مکانهای مختلف یکسان نبوده بطوریکه تقریباً 43% از حرارت درآنُد و تقریباً 36% در کاتُد و 21% بقیه بصورت قوس ظاهر می شود. دمای حاصله از قوس الکتریکی بنوع الکترودهای آن نیز وابسته است بطوریکه در قوس الکتریکی با الکترودهای ذغالی تا 3200 درجه سانتیگراد در کاتُد و تا 3900 در آنُد حرارت وجود دارد. دمای حاصله در آندو کاتد برای الکترودهای فلزی حدوداً 2400 درجه سانتیگراد تا 2600 درجه تخمین زده شده است.

در این شرایط درجه حرارت در مرکز شعله بین 6000 تا 7000 درجه سانتیگراد می باشد از انرژی گرمائی حاصله در حالت فوق فقط 70% تا 60% در قوس الکتریک مشاهده گردیده که صرف ذوب کردن و عمل جوشکاری شده و بقیه آن یعنی 30% تا 40% بصورت تلفات گرمائی به محیط اطراف منتشر می گردد.

طول قوس شعله Arc length بین 8/0 تا 6/0 قطر الکترود می باشد و تقریباً 90% از قطرات مذاب جدا شده از الکترود به حوضچه مذاب وارد می گردد و 10% باطراف پراکنده می گردد. برای ایجاد قوس الکتریکی با ولتاژ کم بین 40 تا 50 ولت در جریان مستقیم و 60 تا 50 ولت در جریان متناوب احتیاج می باشد ولی در هر دو حالت شدت جریان باید بالا باشد نه ولتاژ

3. بازرسی جوش         PT,VT     

بازرسی چشمی VT چیست؟

بازرسی چشمی VT عبارت است کنترل روز به روز و مداوم قطعات به وسلیه مشاهده که می تواند به وسیله چشم غیر مسلح انجام شود و یا از وسایل و ابزار بزگنمایی برای این کار استفاده شود. بازدید و یا بازرسی چشمی یک از ساده ترین، متداول ترین و مهمترین بازرسی هایی است که از قطعات انجام می گیرد و معمولا نخستین مرحله در بازرسی و بررسی یک قطعه به حساب می اید.

تمام عیوب ظاهری اعم از عیوب سطحی، ترک های سطحی، نادرستی شکل و انحرافات در اندازه قطعات را می توان به وسیله این بازرسی تشخیص داد. بازرسی چشمی صحیح چه با چشم غیر مسلح و چه با ذره بین و اندوسکوپ انجام شود، در تشخیص عیوب متالورژی و ظاهری کاربرد دارد و می تواند مبنای برنامه ریزی ها برای بازرسی های بعدی و انتخاب نوع ان ها باشد. در بعضی مواقع اطلاعات حاصل از این بازرسی برای حل اشکال قطعه کفایت خواهد کرد.

شدت و نوع نور محیط، شرایط سطح قطعه و تمییزکاری قطعه از اهمیت بالایی در بازرسی چشمی برخوردار است. در بعضی از موارد زاویه نوری که بر روی قطعه تابانده می شود و مشاهد در ان اتفاق می افتد اهمیت پیدا می کند زیرا بعضی از عیوب سطحی تحت زاویه تابش نوری معینی قابل مشاهده هستند.

بازرسی جوش         PT     

یکی از روشهای تشخیص ناپیوستگی ها یاعیوب سطحی در فلزات، بازرسی PT یا مایع نافذ می باشد. بازرسی به روش PT یکی از معمول ترین روش های آزمایش های غیرمخرب بشمار می آید که با مهارت و هزینه کمی نسبت به سایر آزمایش های غیرمخرب می توان آن را انجام داد.

ترکهای سطحی و منافذی که با چشم عادی قابل رویت نمی باشند بوسیله آزمون مایع نافذ (PT) شناسایی میشوند. این روش در شناسایی منافذ جوش کاربرد فراوانی دارد. قابل ذکر است که فولادهای آستنیتیک (همچون استنلس استیل ۳۱۶) و فلزات غیر آهنی که از روش ذرات مغناطیسی (MT) نمیتوان آنها را تست نمود از روش مایع نافذ ارزیابی می شوند. مایعات نافذ (PT) را به دو طریق ، با استفاده از رنگ مرئی و فلورسنت میتوان انجام داد.بدین صورت که ابتدا سطح قطعه مورد نظر را تمیز و خشک مینماییم (سطح باید عاری از هرگونه شی خارجی مثل براده ها باشد تا مایع نافذ بخوبی داخل ترکها نفوذ نماید.)سپس بوسیله مایع نافذ(penetrant) سطح موردنظر را می پوشانیم که میتوان این عمل را با اسپری نمودن نافذ و یا غوطه ور ساختن قطعه درون نافذ انجام داد.بر اثر خاصیت مویینگی نافذ به درون ترکها نفوذ میکند و برای اینکه از نفوذ آن اطمینان حاصل نماییم مدتی را صبر کرده(حدود ۳۰ دقیقه) و سپس ماده نافذ اضافی را از روی سطح پاک میکنیم.

نظرات:

loader