1401/06/09 تعداد بازدید: 209
print
هم زمان با امضای تفاهم نامه همکاری دانشگاه تهران و سازمان آموزش فنی و حرفه ای صورت گرفت؛ رونمایی از ۱۲۳۷ استاندارد مهارتی در سازمان فنی و حرفه ای

آیین رونمایی از ۱۲۳۷ استاندارد مهارتی مشاغل دانش بنیان و آئین نامه تبادل موافقت نامه همکاری بین سازمان آموزش فنی و حرفه ای و دانشگاه تهران برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، امروز در هفته دولت که به نام روز پیشرفت و فناوری نامگذاری شده است، آئین‌نامه تبادل موافقت‌نامه همکاری بین سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور و دانشگاه تهران و همچنین رونمایی از ۱۲۳۷ استاندارد مهارتی مشاغل دانش‌بنیان با حضور روسای سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای و دانشگاه تهران و مشاور ویژه وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و مدیرکل حوزه وزارتی برگزار شد.

 

 

 

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور در این آیین گفت: یکی از اهداف سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای برقراری عدالت آموزشی و ارتقاء مهارت در بین همه اقشار از جمله دانشجویان و فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها است.

وی تصریح کرد: اولین اردوی مهارتی دانشگاهی در کشور برای دانشگاه تهران برگزار می‌شود و افراد شرکت‌کننده در این دوره کوتاه‌مدت، مهارت عملی در محیط کارگاه می‌آموزند.

به گفته رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای، در حال حاضر ۹۵۰۰ استاندارد آموزش مهارتی در کشور وجود دارد و با توجه به مشاغل دانش بنیان،‌پیش‌بینی می‌شود این استانداردها به ۱۷ هزار مورد برسد. همچنین جمهوری اسلامی تعدادی استاندارد مهارتی را از طریق سازمان بین‌المللی کار به کشورهای دیگر ابلاغ کرده است.

وی همچنین اظهار داشت: در دنیا دو دسته از کشورها هستند، یک دسته فناوری‌محور و یک‌دسته منبع‌محور هستند که ۱۰ کشور فناوری‌محور در دنیا ۷۵ درصد تولید ناخالص جهان را برعهده دارند و ۲۵ درصد بقیه تولید ناخالص جهان مربوط به ۱۰ کشور منبع‌محور به علاوه ۱۸۰ کشور دیگر است. بنابراین نقش فناوری و تکنولوژی به وضوح دیده می‌شود.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، با بیان اینکه آموزش مهارت دانش‌بنیان با سایر مهارت‌ها بسیار فرق دارد، گفت: در بخش آموزش دانش‌بنیان همه چیز از صفر باید تولید شود. ایده تبدیل به محصول شود و برای محصول هم باید بازاریابی صورت گیرد و همه اینها به منظور دانش‌بنیان صورت می‌گیرد.

نهضت مهارت آموزی با مشارکت اصناف

 


حسینی نیا از مشارکت سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای و دانشگاه‌ها برای ایجاد مجتمع های فناوری و نوآوری مهارت‌های دانش بنیان در کشور خبر داد و بیان داشت: با همکاری یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحد صنفی و اجرای طرح مهارت آموزی در محیط واقعی کار، انقلاب بزرگی در عرصه مهارت آموزی کشور ایجاد خواهد شد.

 

وی تصریح کرد: سازمان آموزش فنی و حرفه ای در گام دوم انقلاب، نهضت مهارت آموزی را مطرح کرده است که موضوع بسیار مهمی است. اگر گام اول را با نهضت سواد آموزی آغاز کردیم، گام دوم نهضت مهارت‌آموزی است که مبتنی بر نقشه راه علمی است که در دنیا برای پیشرفت و توسعه کشور در حال انجام است.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای با اشاره به اهتمام و توجه ویژه دولت سیزدهم به مقوله مهارت‌آموزی ادامه داد: در حال حاضر رویکردها به سمت پیوند میان دانشگاه و حوزه مهارت آموزی و دانشگاهها با استارت آپ‌ها در مرزهای دانش است و در راستای تحقق شعار سال که از سوی مقام معظم رهبری به “تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین” نامگذاری شده است، سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای فعالیت‌های مرتبط با استارت آپ‌ها و رویکردهای دانش بنیان را دنبال می‌کند و فعالیت‌های نوین را بر مهارت‌های دانشگاهی متمرکز کرده و موضوع افزایش سطح مهارت جمعی و جوانان را مدنظر دارد.

حسینی نیا افزود: در دولت سیزدهم، سازمان آموزش فنی حرفه ای را به عنوان یک سازمان حاکمیتی متولی پوشش و ایجاد چتر مهارتی کامل روی نیازهای مهارتی کشور می‌دانیم ولی چون گستره این کار زیاد است ما باید دست به دامان شرکای اجتماعی و به ویژه بخش خصوصی شویم.

حسینی نیا اعلام کرد: در حال حاضر اصناف از جمله شرکای اجتماعی ما به شمار می‌روند که طرح راهبردی مهارت آموزی در محیط کار را با آنها دنبال می کنیم که انقلاب بزرگی در عرصه مهارت آموزی ایجاد می کند. نزدیک به یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحد صنفی را شناسایی کردیم که قابلیت حضور در این طرح ملی را دارند و اگر هر کدام از این واحدها یک کارآموز بپذیرند، بیش از کل ظرفیت مراکز دولتی و آموزشگاه‌های خصوصی ما کارآموز پذیرفته خواهد شد.

وی از دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاهی به عنوان مهمترین شرکای اجتماعی سازمان متبوع خود نام برد و افزود: دو طرح ملی را در شورای عالی آموزش های فنی و حرفه‌ای و مهارتی به ریاست معاول اول رئیس جمهوری تصویب کردیم که یکی طرح کهاد مهارت‌آموزی یا آموزش هیبریدی است که بر اساس آن برای دانشجویان در حین تحصیل آموزش‌های مهارتی ارائه می‌شود و دوم طرح نخلستان که مربوط به فارغ التحصیلان دانشگاهی می‌شود که می‌توانند از طریق بهره‌مندی دوره‌های روز مهارتی به ویژه دانش بنیان و تکنولوژی های جدید وارد بازار شوند.

حسینی‌نیا این را هم گفت: کشور ما هم‌اکنون به مرحله‌ای رسیده است که در صنعت موشکی و پهپادی به مرحله صدور فناوری دانش‌بنیان رسیده است.

سرمایه‌گذاری در آموزش بیشترین بازدهی را دارد

در این مراسم مشاور ویژه وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و مدیرکل حوزه وزارتی با بیان اینکه سرمایه‌گذاری در آموزش بیشترین بازدهی را دارد، گفت: به ویژه اگر سرمایه‌گذاری برای مهارت‌های دانش‌بنیان و آموزش نوین باشد بازدهی بیشتر می‌شود.

سیدعلی موسوی جم اذعان داشت:‌ دانشگاه‌های نسل پنجم به آموزش‌های نوین و دانش‌بنیان روی آورده‌اند و تأکید رئیس‌جمهور بر این است که ارتباط بین صنعت و دانشگاه برقرار شود.

لزوم توجه مهارت‌آموزی فارغ‌التحصیلان؛  مسئولیت سنگینی بر دوش ماست

سیدمحمد مقیمی رئیس دانشگاه تهران نیز در این مراسم با بیان اینکه شعار دانشگاه تهران، جهاد علمی برای تحقق دانشگاه کارآفرین با محوریت مسئولیت اجتماعی است، گفت: تفاهم‌نامه‌ای امروز با سازمان فنی و حرفه‌ای هم برای این سازمان و هم برای دانشگاه تهران مفید خواهد بود.

وی اظهار داشت: اموال و امکانات دراختیار دانشگاه تهران و سازمان فنی و حرفه‌ای هر دو مربوط به بیت‌المال است و باید از این اموال و امکانات به نفع مردم و به ویژه مهارت‌آموزی فارغ‌التحصیلان استفاده کنیم و مسئولیت سنگینی بر دوش ما قرار داده شده است.

وی همچنین از تدوین آئین‌نامه حمایت از تولید دانش‌بنیان خبر داد و بیان داشت: دستگاه‌های اجرایی باید هم‌افزایی داشته باشند و دهکده‌های فناوری و پارک‌های علمی فناوری با همدیگر همکاری کنند که در آن صورت شاهد شکوفایی کشور خواهیم بود.

وی این نکته را هم یادآور شد: یکی از انتقادهایی که به دانشگاه‌ها می‌شود این است که آموزش‌ها براساس تئوری و نظری است و فارغ‌التحصیلان فاقد مهارت می‌شوند، اما با برگزاری دوره‌های مهارتی می‌توان مهارت عملی را به فارغ‌التحصیلان ارائه کرد و از مهاجرت آنها تا حدی جلوگیری کرد.

 

 

 

ایجاد  ۲ هزار واحد فناور در دانشگاه تهران با همکاری پارک علم و فناوری

رئیس دانشگاه تهران در ادامه از ایجاد ۲ هزار واحد فناور در دانشگاه تهران با همکاری پارک علم و فناوری در سال جاری خبر داد و اعلام کرد: دو هزار مرکز مهارتی را ذیل پارک علم و فناوری دانشگاه تهران ایجاد خواهیم کرد و از ایده‌هایی که قابلیت اجرایی شدن داشته باشند حمایت می‌کنیم؛ مهمترین حمایت دانشگاه تهران از این ایده‌ها و استارت‌آپ‌ها، ارائه فضا و مکان به شرکت‌ها برای پیاده سازی ایده‌هایشان است.

مقیمی تصریح کرد: سالانه ۸ هزار پایان نامه ارشد و دکتری ارائه می‌شود که اگر ده درصد آنها به مرحله اجرا برسد رشد خوبی در تولید و اقتصاد و نیز توسعه اشتغال و کارآفرینی خواهیم داشت.

نظرات:

loader