1398/02/16 تعداد بازدید: 1850
print
نماینده ولی فقیه و امام جمعه مشهد در جمع نمایندگان کارگران، مدیران دستگاه های زیر مجموعه وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی: مشکلات عرصه کار حل نشود، رونق تولید محقق نمی شود

نمایندگان کارگران ، مدیران و مسوولین دستگاه های زیر مجموعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با نماینده ولی فقیه در استان به مناسبت روز و هفته کار و کارگر دیدار و گفت و گو کردند.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی بابیان این که افزایش دستمزد کارگران، تنها پاک کردن اشک از رخ کارگران است و جلوی خون‌دل خوردن‌ها را نمی‌گیرد، اظهار کرد: برای رونق تولید و جلوگیری از خون دل خوردن ها، فرمانده کار باید کارگر باشد نه سرمایه‌گذار که در این صورت حتی یک کارخانه تعطیل نخواهد شد.به گزارش خراسان رضوی، آیت ا... سید احمد علم الهدی روز گذشته در دیدار با جمعی از کارگران و نمایندگان جامعه کارگری استان که در دفتر امام‌جمعه مشهد مقدس برگزار شد، ضمن تبریک هفته کارگر  و با بیان این که ارزش کارگر دارای دو بعد است،  افزود: امروز مشاهده می‌کنید افراد با حرکت‌هایی مشروع یا نامشروع در یک‌فاصله کوتاه با زد و بند، سلسله فعالیت فکری، ارتباطات و لابی‌ها، ثروت کلانی سرهم می‌کنند، درحالی‌که کارگر با عرق جبین خود از کار، زندگانی ساده و نیازهای اولیه زندگی‌اش را به‌زحمت تهیه می‌کند.وی ادامه داد: ممکن است به ذهن کارگر خواهر یا برادر جوان بیاید، اگر یک نفر یک‌شبه ره 100 ساله را برود و با انجام برخی کارها میلیون‌ها تومان روی‌هم انباشته کند، چرا برای یک‌لقمه‌نان و نیازهای اولیه زندگی باید عرق ریخت؟ گاهی تلقینات شیطانی برای این عزیز زحمتکش در عرصه کار، این تخیل را به وجود می‌آورد که چرا ما این مسیر را دنبال نکنیم؟وی با تأکید بر جایگاه واژه برکت در مبانی اعتقادی مسلمانان گفت: وقتی با مفهوم و محتوای این واژه آشنا شدیم و برکت به‌صورت یک مؤلفه در زندگی مطرح شد، این محاسبات و معادلات که یک‌شبه به میلیاردها  تومان می‌رسد و یک نفر با 8 یا ۱۰ ساعت کار یک رزق حداقلی را به‌سختی درمی‌آورد، از بین می‌رود.امام‌جمعه مشهد بابیان این که بعد دوم ارزش کار کارگر، جامعه است، افزود: نقش کارگر در  بالا رفتن سطح جامعه و سطح ثروت و تولید در جامعه  است. کلمه کارگر  تنها به یک عنصر فناور که در یک محیط فیزیکی کار می‌کند تلقی نمی‌شود؛ بلکه کارگر عنوان هر زحمت‌کش و فعالی در همه عرصه‌هاست. بخش اصلی جامعه با محوریت کارگر و نیروی زحمت‌کش می‌گذرد نه با فرد دادوستد گر  و واسطه‌گر و لابی‌گر و اصل ثروت جامعه که مبتنی بر ایجاد ارزش‌افزوده نسبت به منابع طبیعی جامعه است، توسط قشر زحمت‌کش تأمین می‌شود.
بیشتر کارهایی که برای کارگران می کنیم اشک از رخ پاک کردن است
آیت ا... علم الهدی  بابیان این که امسال در حوزه کارگری دو بحث اضافه مطرح است،  گفت: رعایت حقوق کارگر، بحث دستمزد کارگر، زندگی کارگر و هزینه‌های این قشر چندین سال است  که مطرح می‌شود اما واقعیتی وجود دارد که باید آن را متذکر شوم؛ بیشتر کارهایی که ما برای کارگر می‌کنیم تنها اشک و سرشت از رخ کارگر پاک کردن است. درواقع باید مشکل قشر کارگر به‌صورت اصولی و اساسی در جامعه حل شود.وی با ذکر خاطره‌ای از دوران انقلاب اسلامی توضیح داد: در ماه‌های اول انقلاب با فشارهای زیاد، واحدهای تولیدی را مجاب کردیم که دستمزد کارگران را افزایش دهند. یکی از کارفرمایان در آن دوره با عدد و رقم اثبات کرد درصورتی‌که حقوق کارگر را 800 تومان  افزایش دهند به دلیل این که هزینه‌های تولید و تولیدات افزایش پیدا می‌کنند، هزینه زندگی کارگر از هزار تومان به سه هزار تومان در ماه افزایش می یابد.امام‌جمعه مشهد افزود: این‌گونه برنامه‌ها درواقع سرشت از رخ کارگر پاک کردن است. مشکل امروز ما در مسئله کارگر این است که کارگر فرمانده تولید نیست. وقتی رهبر معظم انقلاب فرمودند سال رونق تولید، معنایش این نیست که کارگر ساعات بیشتری در کارخانه جان بکند بلکه معنایش این است که برای رونق تولید برنامه‌ریزی شود. اگر بنا شد محور تولید کارگر  زحمت‌کش و فناور باشد باید فرمانده کار هم کارگر باشد نه این که فرمانده کار  سرمایه‌دار باشد. فردا نگویید بنده حرف کمونیستی می‌زنم، خیر این حرف‌ها کاملاً اسلامی و دینی است زیرا پیامبر(ص) بر دست کارگر بوسه زد نه بر دست سرمایه‌دار.
فرمانده کار کارگر باشد حتی یک کارخانه تعطیل نخواهد شد
وی ادامه داد: شخص سرمایه‌دار ابزارآلات و ملزومات را تهیه می‌کند و کارگر کار را راه می‌اندازد؛ نقش کدام بیشتر است؟ ازنظر اسلام چه اقتضا می‌کند؟ لذا عزیزان مسئول عمدتاً در مجلس شورای اسلامی  باید برنامه‌ریزی و به‌گونه‌ای طراحی کنند که فرمانده کار، کارگر باشد. اگر فرمانده کار، کارگر باشد حتی یک کارخانه تعطیل نخواهد شد.آیت ا... علم الهدی اظهار کرد: الان فرمانده کار، کارگر نیست. به‌یک‌باره یک کارخانه که 300 ، 400 نیرو دارد به کارگرانش اعلام می‌کند که کار تعطیل‌شده است و کار نیست و صاحب کارخانه می‌گوید تولید برایش به‌صرفه نیست یا می‌خواهد کارخانه را بفروشد یا جای دیگری منتقل کند یا هم برج بسازد. دلیلش این است که فرمانده کار، کارگر نیست. این مثال را پیش‌ از این گفته بودم که فردی در مشهد بر اساس اصل44 کارخانه‌ای را خرید و بعد از اشتباهاتی که مرتکب شد، ورشکسته شد و کارگران را بیکار کرد و زمین و ملک کارخانه را فروخت و یک برج در آن جا دایر کرد که رهبر انقلاب دستور دادند هرکس چنین عملی مرتکب شد، قوه قضاییه باید او را تحت تعقیب قرار دهد.وی با تأکید بر این که باید مشکلات به‌صورت ریشه‌ای حل شود، افزود: اگر فرمانده کار، کارگر باشد حتی یک کارخانه هم تعطیل نخواهد شد حتی اگر فروشش تنزل پیدا کند یا متضرر شود. اما اگر فرمانده کار کسی باشد که محاسبه کند چه چیزی برای او صرفه دارد نتیجه‌اش می‌شود این که کارخانه را بفروشد و پولش را در بانک بگذارد و سود 20 و 30 درصد دریافت کند  تا نه پول بیمه بدهد و نه مالیاتی پرداخت کند. لذا اگر فرمانده کار، کارگر نشود رونق تولید معنی نخواهد داشت.وی با تأکید بر این که شرط لازم برای رونق تولید فرمانده بودن کارگر در کار است، ادامه داد: جامعه کارگر باید نقشه مطالبه برای این مسائل داشته باشد. بنده چه در نماز جمعه و چه در جمع شما کارگران عرض کنم نتیجه‌اش فحش و تهمت به بنده در فضای مجازی است، کسانی که دارای قدرت و ثروت و پشت این قضایا هستند این جا را به هم می‌زنند. چون هیچ کاری هم نمی‌توانند بکنند می‌روند مسائلی را  در فضای مجازی به‌دروغ علیه  ما مطرح می‌کنند و یک جوی را علیه ما به وجودمی آورند.
افزایش 36 درصدی دستمزد کارگران جلوی خون دل خوردن را نمی گیرد
نماینده ولی‌فقیه در استان ادامه داد: اگر این مطالبه از سوی شما جامعه کارگر مطرح شود، آن‌وقت اثرگذار خواهد بود. لذا تا زمانی که این واقعیت‌ها در جامعه ما حل نشود با این افزایش 400 هزارتومانی به حقوق کارمندان و افزایش 36 درصدی دستمزد کارگران مسئله حل نخواهد شد و این تنها اشک از رخ پاک کردن است و جلوی خون‌دل خوردن را نمی‌گیرد.وی تأکید کرد: کارگر که فرمانده کار باشد کار، پیش خواهد رفت و سرمایه‌دار هم سهم خودش را می‌تواند برداشت کند. باید از سرمایه‌داری که تسهیلات با نرخ 4 درصد برای توسعه کارخانه دریافت می‌کند پرسیده شود که با این تسهیلات چه‌کار کرد؟امام‌جمعه مشهد اظهار کرد: مسائلی از این قبیل باعث می‌شوند ما نتوانیم به رونق در تولید برسیم. تا زمانی که مشکلات عرصه کار حل نشود، رونق تولید آن گونه که مدنظر رهبر معظم انقلاب است، محقق نخواهد شد.آیت ا... علم الهدی در پایان اظهار کرد:  زمانی که جنگ شروع شد اعلام کردند که دشمن آمده ریشه اسلام را در این مملکت خشک کند و آن روز همه جوانان در عرصه دفاع مقدس حضور پیدا کردند و دشمن را به خاک مذلت نشاندند. امروز نیز شما کارگران بدانید که در عرصه فعالیت یعنی عرصه اقتصاد، دشمن می‌خواهد از این طریق ما را مستاصل کند تا از دین خدا دست‌برداریم. لذا شما جامعه کارگران باید در عرصه‌های کار به‌صورت جهادی فعالیت کنید. درصورتی‌که بتوانیم تولید را در کشور فراگیر کنیم، جلوی واردات گرفته شود، صادرات کشور رونق پیدا کند و نیاز کشور از نفت قطع شود، دشمن را شکست خواهیم داد.در این جلسه هادی ابوی، رئیس انجمن‌های صنفی کارگری استان به مشکلات عمده جامعه کارگری اشاره و محمد سنجری مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان نیز گزارشی ارائه کرد.

 

نظرات:

loader