1400/10/26 تعداد بازدید: 263
print
معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خبر داد:مناطق آزاد پایلوت اجرای طرح مدرسه تابستانه مهارت آموزی ویژه دانش آموزان بومی

معاون وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور از اجرای طرح «مدرسه تابستانه» مهارت آموزی برای دانش آموزان بومی مناطق آزاد به عنوان پایلوت خبر داد.

به گزارش روابط عمومی سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور،غلامحسین حسینی نیا در حاشیه بازدید از مرکز آموش فنی و حرفه ای شهر اروندکنار از توابع شهرستان آبادان گفت: در صدد هستیم تا با توجه به استعدادهای موجود در منطقه و آمایش سرزمینی، رشته های جدیدی را متناسب با اقیلم و نیاز منطقه در این جا داشته باشیم که از جمله آن می توان به رشته های کشاورزی (۵۲ نمونه فرآوری خرما)، صنایع دریایی(تعمیر موتورهای دریایی) و کارگاه تعمیر و نگهداری موتورهای دریایی را در اروندکنار داشته باشیم.

وی افزود: طرح های ملی نیز داریم که شهرستان ها را در بر می گیرد و به خصوص برای فارغ التحصیلان و دانشجویان فعلی دانشگاهها که طرحی بنام «کهال» مهارت آموزشی یا مهارت آموزی هیبریدی که دانشجویان همزمان با تحصیل در قالب یک دوره ی ۵۴۰ ساعته که حدود ۱۸ واحد دانشگاهی می شود آن را فرا می گیرند و کسانی که رشته تحصیلی شان چندان مورد نیاز بازار نیست می توانند این مهارت را فرا بگیرند و شغل مد نظرشان را داشته باشند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر این طرح را به شکل فوق برنامه در دست انجام داریم اما در حال رایزنی با مسئولان وزارت علوم تحقیقات و فن آوری اطلاعات هستیم تا به عنوان واحدهای دانشگاهی قابل پذیرش باشد که البته قدری زمان بر خواهد بود چون نیاز به بازنگری در برنامه درسی دارد اما در رایزنی های اولیه با استقبال مواجه شده است.

رئیس سازمان فنی و حرفه ای کشور یادآور شد: علاوه بر این برای دانش آموزان دو طرح خیلی خوب داریم. طرح «ایران مهارت» را که از قبل داشتیم و در حال گسترش آن برای دانش آموزان پایه ی اول دبیرستان هستیم و دیگری طرح «مدرسه تابستانه» است که بتوانیم برای دانش آموزان در تابستانه های متصل به سالهای تحصیلی ارائه کنیم تا بتوانند در فاصله ی یکی دو تابستان مهارتی را فرا بگیرند و آنهایی که علاقمند هستند از طریق آن نیز وارد بازار کار شوند.

حسینی نیا گفت: تلاش کرده ایم تا در بودجه ی ۱۴۰۱ حدود ۱۶۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات برای بخش فنی و حرفه ای دیده شده است که در صورت تصویب نهایی از سوی مجلس، این در اختیار افراد جویای کار در قالب تبصره ۱۸ قانون قرار می گیرد.

وی افزود: آموزش های فنی و حرفه ای به گونه ای هستند که به طور معمول فاصله شان تا بازار کار خیلی کم هست به خصوص برای افرادی که نیاز بازار منطقه ای خود هستند و حرفه ای را یاد می گیرند به سرعت جذب بازار کار می شوند و درصد اشتغال پذیری آنها بسیار بالا می رود.

وی اظهار کرد: در عین حال تلاش کردیم تا در وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی در قالب فعالیت های دبیرخانه شورای عالی اشتغال یک سری از زنجیره ی خدمت را برای کسانی که در مراکز فنی و حرفه ای ما مهارت آموزی می کنند، ایجاد کنیم به این ترتیب که پس از فراگیری مهارت  به صندوق کارآفرینی امید، بنیاد برکت و کمیته امداد(افراد تحت پوشش این کمیته) معرفی شوند و بتوانند از خدمات پشتیبانی و تسهیل گری که برای ایجاد اشتغال هست استفاده کنند.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: به طور طبیعی کسانی که علاقمند باشند تا در قالب تعاونی این کار را انجام دهند باز معاونت تعاون وزارتخانه و اتاق تعاون آمادگی شان برای تشکیل تشکل تعاونی برای آنها را اعلام کردند و آنان نیز می توانند از تسهیلات بانک توسعه تعاون و صندوق ضمانت تعاون در نظر گرفته اند استفاده کنند تا این چرخه منجر به اشتغال شود.

حسینی نیا یادآور شد: چند روز پیش با مسئولان دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد جلسه ی مفصلی را داشتیم و ابعاد مختلف کار در مناطق آزاد را مورد بررسی قرار دادیم و روی دانش آموزان آن مناطق (به ویژه بومیان) اولویتی را قائل شدیم که این کار انجام شود.

وی گفت: در برخی مراکز مانند کیش، سواحل مکرون و غیره که به بومیان منطقه کمتر توجه شده، برای آنها برنامه های خوبی را برای مهارت آموزی شان پیش بینی کرده ایم که اجرای طرح مدرسه تابستانه در مناطق آزاد به عنوان پایلوت انجام می شود.

وی افزود: با توجه به استعدادهایی که در مناطق آزاد وجود دارد به طور طبیعی تامین نیروهای مهاهر یکی از ارکان اساسی توسعه ی فعالیت ها در مناطق آزاد است که در این جا نقش فنی و حرفه ای می تواند به طور ویژه برای بومیان آن منطقه مفید و موثر باشد.

وی اظهار کرد: به طور طبیعی هر سرمایه گذاری هم که بخواهد وارد مناطق آزاد شود وقتی خیالش از وجود نیروی ماهر توانمند بومی راحت باشد خیلی راحت تر سرمایه گذاری می کند و این خود به مثابه تضمینی برای سرمایه گذاری او است تا اینکه بخواهد نیروهای متخصص را از کلان شهرها به کار گیرد. این کاری تعاملی است که توانمندیها  و داشته هایمان را روی هم گذاشته و یک هم افزایی را شکل دهیم.

نظرات:

loader