1396/06/07 تعداد بازدید: 833
print
مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای خراسان رضوی در بازدید از خبرگزاری تسنیم:  مجمع خیرین توسعه و ترویج آموزش های فنی و حرفه ای خراسان رضوی راه اندازی می شود

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای خراسان رضوی گفت: دو طرح با عناوین "وقف مهارت آموزی و اشتغال" و "مجمع خیرین توسعه و ترویج آموزش های فنی و حرفه ای" برای نخستین بار در کشور راه اندازی شده و تلاش می کنیم در هفته دولت این دو طرح را افتتاح کنیم.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل اداره کل آموزش فنی و حرفه ای خراسان رضوی، افشین رحیمی در حاشیه بازدید از دفتر نمایندگی خبرگزاری تسنیم در استان خراسان‌رضوی اظهار داشت: طبق آمار در 4 سال گذشته 502 هزار و 986 نفر در خراسان‌رضوی تحت پوشش آموزش‌های فنی و حرفه‌ای قرار گرفتند. از این تعداد 246 هزار و 586 نفر در بخش دولتی و 256 هزار و 400 نفر در بخش غیردولتی مورد آموزش قرار گرفتند.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای خراسان‌رضوی در زمینه تنوع رشته‌های آموزشی در فنی و حرفه‌ای استان خراسان رضوی بیان کرد: 850 حرفه آموزشی در بخش دولتی و 482 رشته آموزشی در بخش خصوصی خدمات مهارتی را به مردم خراسان رضوی ارائه می‌کنند.

وی با بیان این که آموزش‌های فنی و حرفه‌ای خراسان رضوی در زمینه‌های متعدد صاحبان مشاغل، زندانیان، معتادان، سربازان، دانشجویان و روستایی‌ها است ادامهداد: 20 درصد آموزش‌ها در حوزه روستایی، هشت درصد در جوار دانشگاه‌ها، دو درصد در حوزه پادگان‌ها و سه درصد ویژه آسیب دیدگان اجتماعی است. سیاست آموزش‌های جوار دانشگاه توانمندسازی از دانش آموختگان به دانشجویان است که این مراکز به طور سیار در کنار دانشگاه‌ها به ارائه خدمات آموزش مهارتی مشغول هستند.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای خراسان‌رضوی با اشاره به این که در حال حاضر بالغ بر 70 درصد داوطلبان آموزش‌های مهارتی اداره کل فنی و حرفه‌ای دانشجویان هستند عنوان کرد: در حوزه صنایع و اصناف نزدیک به 16 درصد آموزش‌ها مربوط به صاحبان مشاغل و آموزش‌های ارتقاء شغلی است. در پنج ماه ابتدای سال 96 حدود 10 هزار و 240 زن و 13 هزار و 896 مرد که مجموعا 24 هزار و 135 نفر می شود در بخش دولتی تحت پوشش آموزش های فنی و حرفه‌ای قرار گرفتند.

رحیمی با اعلام این که آمار فوق در بخش خصوصی معادل با 30 هزار نفر است ادامه داد: مجموع آموزش‌ها حوزه دولتی سال 96 به صورت تفکیک جنسیتی در بخش بانوان 42 درصد و در بخش آقایان 58 درصد است؛ در حوزه خصوصی نیز این رقم معادل با 60درصد بانوان و 40 درصد آقایان می‌باشد.

طراحی طرح‌ها و برنامه‌های کشوری

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای خراسان رضوی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: دو طرح مبتکرانه اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای خراسان رضوی با عناوین "وقف مهارت‌آموزی و اشتغال" و "مجمع خیرین توسعه و ترویج آموزش‌های فنی و حرفه‌ای" برای نخستین بار در کشور راه‌اندازی شده و تلاش می‌کنیم در هفته دولت این دو طرح را افتتاح کنیم.

رحیمی در زمینه دیگر برنامه‌های منحصر به فرد خراسان رضوی ابراز کرد: سال گذشته نخستین مرکز آموزشی مهارتی ویژه معلولان و نخستین مرکز ارتقاء مهارت در شهرک صنعتی چناران در استان افتتاح شد و در سال جاری دومین مرکز ارتقاء مهارت در شهرک صنعتی توس مورد بهره برداری قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به این که سال گذشته نخستین مرکز جوار کارگاهی با همکاری ایران خودرو کلید خورد افزود: بیش از 380 نفر در قالب این کارگاه‌ها خدمات آموزشی را دریافت کردند. دومین مرکز جوار کارگاهی با همکاری مجتمع فولاد در هفته دولت در شهرستان نیشابور و سومین مرکز با همکاری شرکت کارتن مشهد راه اندازی می‌شود.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای خراسان رضوی عنوان کرد: هدف عمده اداره فنی و حرفه‌ای در کشور آموزش به افراد جویای کار یا به اصطلاح کارجو و آموزش به افراد شاغلی است که به دلیل تغییرات تکنولوژی در معرض از دست‌دادن شغل خود هستند، که به این ترتیب فنی و حرفه‌ای نقش تثبیت اشتغال را ایفا می‌کند.

آموزش سالانه یک میلیون نفر ساعت دانش‌آموز

مدیر‌کل آموزش فنی و حرفه‌ای خراسان‌رضوی خاطرنشان کرد: طبق گفته معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش اداره کل فنی و حرفه‌ای خراسان رضوی دارای بالاترین ارتباط در کشور با آموزش و پرورش است. بالغ بر یک میلیون نفر ساعت دانش آموز در سال آموزش های مهارتی را درکارگاه‌های آموزش‌ فنی و حرفه‌ای فرا می‌گیرند که معادل با 10 درصد آموزش‌های فنی و حرفه‌ای می‌شود.

وی با بیان این که بیش از 2 هزار دانش‌آموز محصل در آموزش و پرورش از کارگاه‌های آموزشی و خدمات فنی و حرفه‌ای استفاده می‌کنند افزود: طبق برنامه پنجم توسعه تمامی دانش آموزان حتی اگر در رشته‌های کاردانش و فنی حرفه‌ای تحصیل نمی‌کنند، باید یک مهارت را در طول تحصیل خود فرابگیرند. فنی و حرفه‌ای می‌تواند در مراکز ارتقاء مهارت پذیرای دانش آموزان باشد و در کنار آموزش افراد شاغل جوانان و نوجوانان را مورد آموزش قرار دهد.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای خراسان‌رضوی اظهار داشت: با توجه به این که اداره کل آموزش و پرورش برخی از امکانات و رشته‌ها را در اختیار ندارد سازمان فنی و حرفه‌ای این خدمات را به آموزش و پرورش و دانش‌آموزان ارائه می‌کند و در صورت درخواست حاضر به تبادل بیشتر با این نهاد هستیم.

 

نظرات:

loader