1402/02/21 تعداد بازدید: 143
print

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور در «نشست هم اندیشی مشارکت بنگاه های اقتصادی، اتحادیه ها و صنوف در اجرای آموزش های مهارتی غیررسمی بر ضرورت مطالبه گری این حوزه در کسب مهارت های منطبق با نیاز بازار کار تأکید کرد.

 به گزارش روابط عمومی سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، «غلامحسین حسینی نیا»،  سازمان را به عنوان خدمتگزار جامعه کارگری که سهم مهمی در رشد تولید و پایداری اشتغال دارد، برشمرد و بیان داشت: پیرو تأکید و منویات مقام معظم رهبری به امر توسعه مهارت آموزی در جمع جامعه کارگری، مأموریت سازمان آموزش فنی و حرفه ای سخت از پیش می باشد.

وی با اشاره به هم پیمان شدن با همکاران در اجرای ابر پروژه «نهضت ملی مهارت آموزی در گام دوم انقلاب»، افزود: نهضت ملی مهارت‌آموزی بنا به فرمایش رهبر معظم انقلاب در گام دوم انقلاب شکل گرفته است و ضروری است در مسیری همچون گام اول انقلاب که نهضت سوادآموزی به فرمایش امام راحل ایجاد شد، گام برداریم و این موضوع بسیار مهمی است، زیرا پایه های ارتقاء توان سرمایه‌های انسانی از راه مهارت آموزی محقق می‌شود.

 

معاون وزیر کار با بیان اینکه رشد تولید با افزایش بهره وری و افزایش بهره وری با توسعه مهارت آموزی امکان پذیر است، اذعان داشت:  افزایش مراکز بین و جوار کارگاهی از ۵٠٠ به بیش از  ٣٣٠٠ مرکز در دو سال اخیر، نشان از عزم جزم سازمان در توسعه مهارت و تربیت نیروی انسانی ماهر در بنگاه های اقتصادی،  اصناف و... دارد.

حسینی نیا اظهار داشت: بر اساس آمار مجمع جهانی اقتصاد در سال ٢٠٢٣ در چهار سال آینده با تأثیر از تورم، کندی رشد و هوش مصنوعی، ٨٣ میلیون شغل حذف و ۶٣ میلیون شغل در جهان  ایجاد می شود که شغل های جدید نیازمند کسب مهارت و مهارت افزایی هستند و ما باید شغل های نوظهور در آینده و تکنولوژی برافکن را بررسی و متناسب با آن آموزش های مورد نیاز را ارائه کنیم.

* تسهیل اشتغال دانش آموختگان دانشگاهی / عدم پوشش عرضه و تقاضا بازار

رئیس مؤسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی با اشاره به تأکید مقام معظم رهبری در خصوص ارائه آموزش های منجر به اشتغال به دانشجویان، تصریح کرد: به دنبال تسهیل اشتغال دانش آموختگان دانشگاهی هستیم، ولیکن کشش بازار کار نسبت به جذب فارغ التحصیلان دانشگاهی چندان قوی نیست و بنگاه های اقتصادی، اصناف و اتحادیه ها انگیزه لازم برای همراهی دانشگاهی ها و دانشجویان در حین تحصیل را فراهم نمی آورند.   

«علی باقر طاهری نیا»، با تأکید بر جریان سازی آموزش های منجر به اشتغال خواستار قرار گرفتن آموزش های رسمی در کنار آموزش های غیررسمی مهارتی، شد.

وی در در پایان سخنان خود با بیان اینکه بازار عرضه و تقاضا همدیگر را پوشش نمی دهند، گفت: ضروری است بنگاه های اقتصادی، اصناف، اتحادیه ها و بازار کار، تقاضای خود را برای تربیت نیروی انسانی اعلام کنند تا بتوانیم با هم افزایی و تربیت نیروی انسانی مسیر اشتغال را هموار نماییم.

* دستیابی به رشد تولید با توسعه مهارت آموزی / ارائه آموزش با چاشنی مهارت

معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، با تقدیر از رویکرد و اقدامات سازمان آموزش فنی و حرفه ای در رفع نیازمندی جامعه کارگری و کارفرمایان، بیان داشت: این سازمان نهضت ملی مهارت آموزی در گام دوم انقلاب را شروع کرده است و دستیابی به رشد تولید و تحقق شعار سال با توسعه مهارت آموزی امکان پذیر می باشد.

«علی‌حسین رعیتی‌فرد»، خاطرنشان ساخت: جامعه ما نیازمند کسب مهارت بیشتری است و سازمان آموزش فنی و حرفه ای و تشکل های کارگری باید بستر را برای ارائه آموزش مهارت و به روز رسانی مهارت کارگران فراهم کنند.

وی با اشاره به فوت کارگران ساختمانی و صنعتی به دلیل عدم آشنایی با اصول ایمنی در محیط کار، گفت: ضروری است کسب آموزش های مهارتی ایمنی در محیط کار کارگران توسط کارفرمایان جدی گرفته شود.

معاون روابط کار با بیان اینکه ارائه آموزش ها با چاشنی مهارت، بهره وری در تولید را به همراه دارد، عنوان کرد: قطعاً سازمان آموزش فنی و حرفه ای می تواند سرفصل ها و استانداردهای آموزشی مورد نیاز کارفرمایان را تدوین و تهیه کند.  

بر اساس این گزارش، در ابتدای «نشست هم اندیشی مشارکت بنگاه های اقتصادی، اتحادیه ها و صنوف در اجرای آموزش های مهارتی غیررسمی و «جایگاه شناسی سهم و نقش سازمان های مردم نهاد فعال در جامعه کار و تولید در بسترسازی برای توسعه مهارت آموزی در بنگاه های کسب و کار»، «علی حسین شهریور» و «محمدرضا شاه پسند» معاونین پژوهش، برنامه ریزی و سنجش مهارت و آموزش به ارائه گزارش پیرامون اقدامات به عمل آمده در راستای توانمندسازی نیروی کار پرداختند.

شایان ذکر است رؤسای انجمن های صنفی کارگری و کارفرمایی با حضور در این نشست به بیان دیدگاه ها و نظرات خود پرداخته و چالش های انجمن را مطرح کردند.

نظرات:

loader