1401/08/28 تعداد بازدید: 214
print
 دیپلماسی مهارت در دستور کار سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور

در جهان امروز دیپلماسی مهارت به عنوان یک اصل شناخته شده مبنای توسعه بسیاری از فعالیت های تجاری و اقتصادی و تعاملات بین المللی قرار دارد و بسیاری از کشورها از دیپلماسی مهارت برای گسترش مناسبات و تعاملات خود با دیگر کشورها استفاده می کنند.

به گزارش روابط عمومی سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور به نقل از ایسنا، دیپلماسی مهارت به ‌عنوان یکی از ابزارهای مورد اتکای دیپلماسی به معنای برقراری و تقویت روابط دو یا چندجانبه به‌منظور تأمین منافع ملی در زمینه‌هایی همچون تقویت توانمندی‌های نیروی انسانی کشور، تقویت توانمندی‌های فناوری و به‌ طور کلی بهره‌برداری از تجارب موفق مهارتی سایر کشورها، معنا می‌شود.
 
به اعتقاد کارشناسان دیپلماسی مهارت محور می‌تواند مبنای توسعه فعالیت‌های تجاری و تعاملات بین المللی در بخش‌های مختلف به ویژه در حوزه اقتصاد باشد.
 
در سند مهارت‌ آموزی سازمان فنی و حرفه‌ای ایران به‌ عنوان متولی امر مهارت‌ آموزی در کشور، تعریف «دیپلماسی مهارت»، دستیابی و نیل به اهداف عالی نظام جمهوری اسلامی ایران از طریق صدور مهارت و فناوری در بستری سیاسی عنوان شده است.
 
در همین راستا در دولت سیزدهم نشست‌های بین‌المللی وبیناری از سوی سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور با برخی کشورها برگزار شده که از جمله آنها می توان به مؤسسه توسعه کارآفرینی هند و آژانس توسعه مهارت روسیه و اخیرا دیدار با هیات اعزامی تاجیکستان اشاره کرد.
 
غلامحسین حسینی‌نیا، معاون وزیر کار و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور در گفت وگو با ایسنا، دیپلماسی مهارت را از جمله برنامه ها و اولویت های این سازمان در راستای توسعه روابط بین الملل در دولت سیزدهم عنوان کرده و ضمن تاکید بر لزوم پیگیری دیپلماسی مهارت و توسعه روابط با شرکای خارجی، می‌گوید: بحث تعاملات بین‌المللی به ویژه ارتباط با کشورهای همسایه و منطقه در دولت سیزدهم از اولویت بالایی برخوردار شده و اهمیت دیپلماسی مهارت در راستای توسعه همکاری‌های بین المللی برای ارتقای مستمر آموزش های مهارتی، باید به طور ویژه مدنظر قرار بگیرد.
 
وی از تدوین ۲۵ اولویت برای توسعه همکاریهای بین المللی و ساماندهی ۲۹ سند همکاری بین المللی خبر داده و می‌افزاید: سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای در راستای توسعه دیپلماسی مهارت ضمن ‌ایجاد میز همکاری های بین المللی برای ۴۵ کشور، نشستهای مشترکی را با سازمانها و موسسات خارجی از جمله موسسه توسعه کارآفرینی هند، جهاد البناء لبنان، سازمان مسابقات فدراسیون روسیه و نمایندگی صندوق جمعیت ملل متحد در ایران برگزار کرده است.
 
حسینی‌نیا با اشاره به ایجاد کمیته امور بین الملل، از تهیه و ارسال پیش نویس برنامه و تفاهم نامه همکاری مشترک با کشورهای نیجر، تاجیکستان، سوریه، چین،‌ روسیه، ژاپن، مالزی، صربستان، عمان، عراق و جمهوری موریس و امضای برنامه اقدام مشترک با تاجیکستان به عنوان یکی از مهمترین اقدامات سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای در جهت توسعه دیپلماسی مهارت نام می‌برد.
 
در حال حاضر دیپلماسی مهارت، امکان برقراری ارتباط مؤثر با کشورهای منطقه به ویژه کشورهای اسلامی را ممکن ساخته و بسیاری از کشورهای توسعه یافته علیرغم محرومیت از منابع طبیعی، با بهره‌گیری از فناوری به رشد قابل ملاحظه‌ای دست یافته‌اند.
 
به گزارش ایسنا،‌ سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور با چشم انداز حضور مؤثر در عرصه بین المللی، نوع جدیدی از تعاملات بین المللی را با استفاده از آموزش های فنی و حرفه ای تحت عنوان دیپلماسی مهارت طراحی کرده است. به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، آموزشهای مهارتی به دلیل فراگیر بودن مخاطبان از یکسو و ناگزیر بودن کشورها از پرداختن به آن از سوی دیگر، زمینه بسیار خوبی برای برقراری روابط و گسترش تعاملات مؤثر بین المللی است.
 
 
نظرات:

loader