1397/03/21 تعداد بازدید: 1204
print

یادداشت مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای خراسان رضوی تحت عنوان"ضرورت ترویج فرهنگ مهارت آموزی با هدف ایجاد اشتغال پایدار" در روزنامه سراسری خراسان به چاپ رسیده و منتشر شد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل اداره کل آموزش فنی و حرفه ای خراسان رضوی، افشین رحیمی در یادداشتی که 19خردادماه جاری درروزنامه سراسری خراسان به چاپ رسید نوشت: "حمایت از کالای ایرانی" ضرورتی مهم و کلیدی به شمار می‌آید که رهبر معظم انقلاب، هوشمندانه آن را به عنوان نام امسال انتخاب کردند اما تحقق این مقوله مهم در گرو ظرفیت‌سازی در بخش‌های مختلف است که یکی از آن‌ها، حوزه"مهارت" و به تبع آن بحث مهارت آموزی است.
تولید یک کالای تمام‌قد ایرانی که تامین کننده ذائقه مشتری بوده و کیفیت مطلوبی داشته باشد و توامان بتواند در بازارهای رقابتی، گوی سبقت را از رقبا برباید، در گرو عوامل زیادی است که یکی از مهم‌ترین آن‌ها، مهارت نیروی انسانی و تولید کننده آن است. این جاست که اهمیت مهارت آموزی و توانمندسازی نیروی کار مورد توجه قرار می گیرد.
از سویی در سال‌های اخیر با رشد جمعیت جوان جویای کار و محدودیت‌هایی که در بازار کار به دلایل مختلف وجود دارد، این ضرورت مطرح می شود که جوانان ما باید به سمت و سوی خوداشتغالی و در گام بعد کارآفرینی حرکت کنند، اما متاسفانه ضعف و ناآشنایی با مهارت های لازم باعث شده است تا به مشکلات عدیده‌ای دچار شوند و در مواردی سرمایه خود را در این مسیر از دست بدهند.
این جاست که موضوع مهار‌ت‌آموزی به افراد کارآفرین در اولویت قرار می‌گیرد. مهارت هایی که هم در حوزه های فنی تعریف می شوند و هم در حوزه های مدیریتی.
نکته دیگری که در ضرورت مهارت آموزی باید بدان اشاره کرد، دغدغه حوزه های تخصصی تولید و صنعت نیست، کمبود نیروی ماهر و دارای تجربه در این حوزه است.
آموزش های فنی و حرفه ای با هدف پرورش همین نیروی دارای مهارت تعریف شده اند. به رغم اهمیت این ظرفیت و مدل آموزشی، جایگاه آن در جامعه ما همچنان مهجور است و به نظر می رسد بازار کار همچنان در مدل انتخاب خود، به ظرفیت های مهارتی اهمیت لازم را نمی دهد.
اما صرف نظر از این رویکرد، سازمان فنی و حرفه ای در سال های اخیر کوشیده است تا خود برای ترویج فرهنگ مهارت آموزی پیشقدم شود و در این زمینه آموزش های خود در هر منطقه را براساس نیازها و ظرفیت های این حوزه تعریف کرده است. اقدام دیگر، کیفی سازی آموزش ها و نزدیک کردن آن ها با نیاز بازار کار بوده است تا فرد به مدد آموزش و مهارتی که دریافت کرده، در کمترین زمان ممکن به اشتغال نیز دست یابد.
اما نکته مهم دیگر، ضرورت توجه به رشد سریع و روزافزون فناوری و لزوم همگامی با این رویه در آموزش های فنی و حرفه ای است. در این زمینه لازم است با به‌روزرسانی امکانات و آموزش ها، همپا با تغییرات سریع فناوری حرکت کنیم. این بسترهای نو قطعا در دل خود ظرفیت های اشتغالی بیشتری دارند.
در این زمینه در خراسان رضوی اقدامات خوبی صورت گرفته و تلاش شده است تا توجه جامعه را در قالب ترویج مفاهیمی همچون وقف در حوزه مهارت آموزی یا تشکیل مجمع خیرین فنی و حرفه ای به این ضرورت ها جلب کنیم و البته از ظرفیت های بخش خصوصی در توسعه این آموزش ها نیز بهره لازم را بگیریم. در حقیقت توسعه فعالیت‌های خیرخواهانه در این زمینه نیاز اساسی کشور است. کارگاه‌های تولیدی ما می توانند به مدد نیروهای دارای مهارت، به بازدهی حداکثری برسند و با کمک گرفتن از تجربیات مدیران آموزش دیده، بازار مطلوبی برای محصولات خود فراهم آورند و مقوله تولید پایدار را در کشورمان در بخش های مختلف فراهم سازند.
هم اکنون در خراسان رضوی، شاهد فعالیت بیش از 50 مرکز دولتی در این حوزه هستیم که در کنار مراکز بخش خصوصی و آموزشگاه های آزاد، ظرفیت های آموزشی و مهارتی لازم را در حوزه های خدمات، صنایع، کشاورزی، فرهنگ و هنر به متقاضیان ارائه می کنند.
براساس آمارها حدود بیست میلیون نفر ساعت آموزش سالانه در استان تحقق می یابد. علاوه بر این امسال نیز شاهد اقدامات خوبی در زمینه نوسازی کارگاه ها و تجهیزات این بخش خواهیم بود. همچنین یکی دیگر از برنامه های امسال ما کیفی سازی و ارتقای استانداردهای آموزشی است تا اعتماد کارفرمایان به توانایی افراد دارای گواهی نامه مهارت جلب شود.
در جمع بندی این بحث باید تاکید کنیم؛ توسعه ظرفیت های تولیدی و اقتصادی بدون سرمایه گذاری در حوزه آموزش های علمی و ارتقای مهارت های فنی و حرفه ای نیروی کار امکان پذیر نیست. توامان اگر در اندیشه حمایت از کالای ایرانی هستیم، باید نیروی کاری را که تولیدکننده این کالاست، توانمند کنیم. این مهم محقق نمی شود جز با همراهی بخش های مختلف از کارفرمایان و جامعه کارگری گرفته تا دستگاه ها و نهادهای متولی و قانون گذار. در مجموع جامعه ما نیازمند این فرهنگ است که علم در کنار مهارت می تواند ثمراتی عملیاتی داشته باشد.
نکته دیگر آن که، از بستر مهارت آموزی‌های این چنین، کارآفرینان فردای جامعه تربیت می شوند. افرادی که مسیر را خوب بدانند و بتوانند در عرصه های تخصصی، به مدد علم، مهارت و تجربه شان فعالیت کنند، این ظرفیت را دارند که در چهارچوب حمایت های بعدی، خود بسترساز اشتغال برای گروه های دیگری از افراد دارای مهارت شوند. امید است با ترویج هرچه بیشتر این فرهنگ، شاهد بازدهی حداکثری در بخش های تولیدی و اقتصادی کشورمان باشیم.

 

نظرات:

loader