1397/08/07 تعداد بازدید: 1254
print

عنوان دوره:  نازک دوز زنانه (Embroidered women clothing)

کد ملی آموزش شغل:  753120510010001

 مدت دوره آموزش : 460 ساعت ـ زمان آموزش نظری : 139 ساعت ـ زمان آموزش عملی : 321 ساعت (بر این اساس با توجه به ساعات برگزاری دوره و شیفت آموزشی که می تواند در شیفت صبح، شیفت بعد از ظهر یا یکسره برنامه ریزی و اجرا شود، طول دوره آموزشی بین 3  تا 4.5 ماه خواهد بود)

ویژگی کارآموز:

حداقل توانایی جسمی وذهنی: شخصی که وارد این دوره می شود باید سلامت کامل جسمانی و روانی داشته  باشد.

حداقل مدرک تحصیلی: پایان سوم راهنمایی (پایان دوره متوسطه اول)

جنسیت:  هم زنان و هم مردان می توانند در این دوره شرکت نمایند.

شرایط سنی: حداقل سن برای شرکت در دوره های آموزشی 15 سال تمام می باشد.

به استناد تبصره 2 ماده 18 آئین نامه نحوه ی تشکیل و اداره آموزشگاههای فنی و حرفه ای آزاد پذیرش کارآموزان گروه سنی 15- 12 سال منوط به به ارائه اجازه ی کتبی ولی و یا قیم قانونی کارآموز است.

پیش نیاز مهارتی: این دوره پیش نیاز لازم ندارد.

 

حضور در المپیاد ملی/بین المللی مهارت:

مهارت آموختگان  این حرفه می توانند درمسابقات المپیاد ملی شرکت نمایند و درصورت کسب مقام، به  مسابقات المپیاد بین المللی راه یابند. عنوان این رشته در مسابقات المپیاد فناوری مد می باشد.

مسیر ارتقاء و تکمیل مهارت:

     کارآموزان پس از طی دوره آموزشی در صورت تمایل جهت ارتقای دانش و مهارت های تخصصی می توانند در دوره های پیشرفته تری در زمینه ضخیم دوز زنانه،الگو ساز و برش کار زنانه، بچه گانه دوز شرکت نمایند.

 مهم ترین استانداردها و مشاغل مرتبط با دوره:

مهم ترین استاندارد آموزش مهارت مرتبط با این دوره، راسته دوز بوده و این شغل با مشاغلی از قبیل پارچه فروشی، خرازی، تولیدی های پوشاک و شخصی دوز لباس زنانه در ارتباط است.

وضعیت کنونی ،آینده شغلی و مزایای اشتغال در این حرفه:

     در حال حاضر مهارت آموختگان می توانند به صورت خود اشتغالی و با داشتن سرمایه محدودی، اقدام به راه اندازی یک واحد کوچک تولید پوشاک کرده و به صورت اشتغال خانگی به تولید لباس شخصی پرداخته و یا تعمیرات آن را بپذیرند. یا پس از اخذ گواهینامه مهارت به عنوان خیاط نیمه ماهر در واحدهای صنفی تولید پوشاک و یا کارگاه های کوچک تولیدی سری دوزی مشغول شده و در زمینه ی برش کاری، چرخ کاری فعالیت نمایند. و یا با راه اندازی یک واحد کارگاهی اقدام به کارآفرینی در این رشته و استخدام سایر افراد جهت انجام فعالیت تولیدی نمایند. همچنین با توجه به گسترش مد و طراحی لباس در کشور ایران و توسعه روز افزون مدل و طراحی میتوان نتیجه گرفت اگر فعالان در این عرصه همیشه اطلاعات و مهارت خود را به روز نمایند سالیان زیادی میتوانند در این حرفه فعال بود و در آمد مطلوبی به دست آورند. در واقع پائین بودن هزینه ایجاد اشتغال یکی از مزایا و شاید مهم ترین مزیت این حوزه است که خوداشتغالی مهارت آموختگان را تسهیل می نماید.

     افرادی که قصد کارآفرینی در این رشته و راه اندازی یک کارگاه تولیدی دارند نیز از مزایای صنعت پوشاک در کشور بهره مند خواهند شد.  به طور کلی مهمترین مزیت های مذکور عیارتند از: سابقه دیرین نساجی و پوشاک در کشور، وجود بازارهای بزرگ داخلی و منطقه ای و اسلامی، ارزش افزوده بسیار بالای پوشاک، نداشتن هیچگونه آلایندگی زیست محیطی، اشتغالزایی بالا، پائین بودن هزینه ایجاد اشتغال، وجود منابع غنی نفت و گاز در کشور به منظور تولید مواد اولیه، امکان رشد و توسعه صنعت در حوزه فناوری های نوین و ارزآوری بالای پوشاک.

میزان سرمایه مورد نیاز جهت خوداشتغالی در این حرفه:

 حداقل تجهیزات و ملزومات خوداشتغالی در این حرفه عبارتند از دکوراسیون و تجهیزات کار مانند صندلی، میز کار، اتو و دستگاه های دوخت. در حال حاضر با مبلغی حدود  7میلیون تومان    می توان ملزومات خوداشتغالی در این حرفه را فراهم نمود.

ملزومات راه اندازی یک کارگاه خیاطی:

از مهم ترین تجهیزات و مواد مصرفی لازم که در یک کارگاه خیاطی  می بایست وجود داشته باشند می توان به موارد زیر اشاره نمود:

انواع پارچه ها  - چرخ خیاطی سردوز (اورلوک) - چرخ خیاطی  راسته دوز - چرخ خیاطی  همه کاره - میز برش  - صندلی چرخان  -  اتاق پرو (پاروان) -قیچی مخصوص پارچه - اتو و ....

میزان درآمدشاغل:

می دانید که حداقل حقوق در قانون کار به صورت سالیانه تعیین می گردد ولی شاغلین دراین رشته باتوجه به مهارت های تخصصی خود، ذوق و هنر و سلیقه و آشنایی با روشهای مختلف کار و میزان تجهیزات موجود در کارگاه، دراین حوزه می توانند بین 7 تا 10 برابرحداقل حقوق قانون کار درآمد داشته باشند.

 

نظرات:

loader