1397/11/01 تعداد بازدید: 1014
print

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای خراسان رضوی گفت: مهارت آموزی در حوزه های مختلف تاثیرگذار است در نتیجه باید برای آن اهمیت ویژه قائل شویم.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل اداره کل آموزش فنی و حرفه ای خراسان رضوی، افشین رحیمی‌ در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان اظهار کرد: : در سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای افتخارمان مهارت‌آموزی به علاقه‌مندان کار در مهارت‌های مختلف بوده که شامل دو گروه می‌شوند و گروه نخست به دنبال ایجاد شغل و گروه دوم به دنبال تغییر و یا تقویت شغل خود هستند.

وی با بیان اینکه در سال گذشته ۶ هزار نفر در استان دوره‌های مهارت‌آموزی را فراگرفتند، تصریح کرد: زمان این دوره‌ها بین ۳ ماه تا یک سال بود و ۲۵ درصد این میزان در ۲ ماه پس از اتمام مهارت‌آموزی و ۴۰ درصد پس از ۴ ماه از اتمام این دوره مشغول به‌کار شدند.
مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای خراسان رضوی از محاسن دوره‌های مهارت‌آموزی، فراگیری این تخصص‌ها در محیط کار عنوان کرد و گفت: در سال گذشته
۶۶ پایگاه در حاشیه شهر مشهد و شهر‌های نیشابور، سبزوار و تربت‌حیدریه داشتیم که این عدد در سال ۹۷ با افزایش ۲۱ پایگاه به ۸۷ پایگاه رسیده است و در این کنار این پایگاه‌ها ۸۹ آموزشگاه خصوصی و غیردولتی در استان داریم.

رحیمی‌ ادامه داد: در سال
۹۷ در این پایگاه‌ها ۱۵۶۷ زن سرپرست خانوار دوره‌های مهارت‌آموزی را فراگرفتند و خراسان رضوی در حوزه‌های مهارت‌آموزی و اشتغال و همچنین بهره‌گیری از ظرفیت خیران و NGO‌ها پیشگام کشور بوده و ۷۰ درصد هزینه‌ها در این حوزه توسط دولت و ۳۰ درصد دیگر توسط خیران تامین شده است.

وی با بیان اینکه امسال دو مرکز مهارت آموزی به استان اضافه شد، اظهار داشت:
۶۱ مرکز فعال دانشگاهی در جوار دانشگاه‌ها داریم تا مهارت‌آموزان در زمان تحصیل دوره‌های مهارت‌آموزی را بیاموزند و پس از اتمام تحصیل با معضل بیکاری مواجه نباشند.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای خراسان رضوی مهارت آموزان بعدی را سربازان دانست و گفت: از سال گذشته قرارگاه مهارت‌آموزی فعال شد و تفاهم‌نامه آن میان ستاد کل نیرو‌های مسلح و سازمان فنی و حرفه‌ای منعقد شد که در سال گذشته
۲۴۱۱ سرباز خدمت‌کننده در استان این مهارت‌ها را در محل خدمت خود فرا گرفتند و امسال این عدد به ۵۲۹۱ نفر رسیده  است.

رحیمی‌ با بیان اینکه تنوع مخاطبان و حرفه‌ها در این مجموعه داریم، افزود: بخشی از این مهارت‌آموزان زندانیان هستند و با همکاری اداره کل زندان‌های استان زندانیان در کارگاه آموزشی در محیط زندان آموزش‌های لازم را فرا می‌گیرند.

وی با اشاره به اینکه کمتر از یک درصد زندانیان استان پس از ترخیص به سمت جرم رفتند تصریح کرد: این عدد در حال رسیدن به صفر درصد بوده و برای تمامی آن‌ها مشاغل ثابت ایجاد شده که به همین سبب میزان بازگشت به جرم آنها بسیار کاهش یافته است.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای خراسان رضوی گفت: از ابتدای امسال تاکنون در حوزه کارآفرینی
۲۸۷۳ نفر در ۱۱۵۰ واحد صنفی استان که شاگرد قبول کردند مشغول به‌کار شدند و ۸۴ هزار ۱۰۱ هم در آزمون مهارت‌آموزی شرکت کردند، همچنین توجه ویژه به روستائیان و جلوگیری از مهاجرت روستا به شهر شد و ۸۲۱۲ روستایی در ۳۲۶ استان که ۲۲ درصد این روستا‌ها بالای ۱۰۰ خانوار هستند دوره‌های مهارت‌آموزی را فرا گرفتند تا در محل سکونت خود به فعالیت‌های کشاورزی، دامداری، بافندگی، ابریشم‌بافی و ... بپردازد.

رحیمی‌ با بیان اینکه امسال برای
۱۶۵ نفر شغل مستقیم ایجاد کردیم، ادامه داد: از ابتدای امسال تاکنون ۱۰۱ هزار و ۸۸۴ کارآموز در استان آموزش دوره‌های کارآموزی را فرا گرفتند و از این میزان ۳۰۷۵ نفر اتباع استان بودند که در ۲۵ دوره آموزشی این دوره‌ها را در حرفه‌های صنایع چوب، چرم، مراقبت از پوست و مو و ... فرا گرفتند.

 

نظرات:

loader