1397/07/14 تعداد بازدید: 1088
print
انتشار یادداشت مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای خراسان رضوی در روزنامه سراسری خراسان

یادداشت مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای خراسان رضوی در روزنامه سراسری خراسان تحت عنوان ضرورت تدوین راهبرد صادرات خدمات فنی و مهندسی با هدف رشد پایدار منتشر شد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل اداره کل آموزش فنی و حرفه ای خراسان رضوی، افشین رحیمی در یاداشتی که در روزنامه سراسری خراسان چاپ و منتشر شد به لزوم تدوین راهبرد صادرات خدمات فنی و مهندسی با هدف رشد پایدار پرداخته است.

رحیمی در این یادداشت آورده است که:  در شرایطی که ارزش تولیدات صنعتی کشورهای مختلف جهان رو به رشد دارد و طیف وسیعی از کشورها سیاست های اثر بخش توسعه ی صادرات غیر نفتی را در راس برنامه های اقتصادی خود قرار داد ه اند، در شرایط کنونی توجه جدی و همه جانبه به سمت صادرات غیر نفتی به طور عام و توجه به صادرات خدمات به عنوان یکی از کارآمدترین انواع آن به طور خاص میتواند از محوریت سیاست گذاری های توسعه ی اقتصادی باشد. در این میان با توجه به ماهیت گونه های متعدد صدور خدمات، توجه به صادرات خدمات فنی و مهندسی در مقایسه با سایر صدور خدمات از جایگاه ویژه ای برخوردار است.

صادرات خدمات فنی و مهندسی علاوه‌بر توسعه‌ی بخش کالایی، باعث اشتغال‌زایی، بهبود تراز تجاری و رشد اقتصادی کشورها می‌شود که بر متغیرهای حقیقی تولید ناخالص داخلی، نرخ ارز، بهره‌وری کل، حجم نقدینگی کل، نرخ تورم بر اساس شاخص تعدیل کننده تولید ناخالص داخلی و سیاست‌های حمایتی دولت اثرگذار می باشد.

الگوی تصحیح خطا نیز ثبات تابع عرضه‌ی صادرات خدمات فنی و مهندسی را در فرکانس‌های کلی، شش ماهه و سالانه تأیید می-کند. همچنین اثرگذاری و علامت همه‌ی متغیرهای توضیحی در الگوی مورد نظر تأیید و موافق با انتظارات نظری است. بهره‌وری و سیاست‌های حمایتی دولت نیز از نظر اهمیت بعد از گشایش ظرفیت تولید در این بخش، مهمترین متغیر اثرگذار بر گسترش صادرات خدمات فنی و مهندسی است و می‌تواند فرآیند دسترسی به اقتصاد «درون‌زای برون‌گرا» را تحقق بخشد.

به طور کلی کشورهای در حال توسعه تمایل دارند، به جای واردات کالاهای ساخته شده، در ایجاد صنعت مربوطه سرمایه گذاری کنند. از طرفی با توجه به نوسانات موجود در قیمت جهانی نفت و پایان پذیر بودن این منبع زیر زمینی، بسیاری از کشورها سیاست های اثر بخش توسعه صادرات غیر نفتی را در رأس برنامه های اقتصادی خود قرار داده اند. در این بین صادرات خدمات فنی و مهندسی به عنوان یکی از کارآمدترین انواع صادرات، می تواند در فرایند استراتژی توسعه اقتصادی قرار بگیرد. همچنین توجه به صادرات خدمات فنی و مهندسی در مقایسه با صدور سایر خدمات از جایگاه ویژه ای به لحاظ معرفی سطح فناوری بالای کشور صادر کننده برخوردار است. در کشور ما نیز حجم صادرات خدمات فنی و مهندسی در سال های اخیر افزایش چشمگیری داشته است، به

طوری که باتوجه به توان بالقوه و استعدادهای داخلی، ضرورت دارد از فرصت های مزبور، به نحو بهینه استفاده شود و در بازاریابی برای عرضه خدمات فنی و مهندسی در خارج از کشور، به ویژه کشورهای با بازار نوظهوراقدام لازم صورت گیرد. کشورهایی که در زمینه صادرات فنی و مهندسی موفق بوده اند را می توان به عنوان یک الگوی مناسب اقتصادی که قابلیت ارائه راهکارهای تجربی را داشته باشد، اهمیت می یابد.

صادرات خدمات فنی و مهندسی در زمره صادرات نامریی حساب جاری محسوب می شود که عرضه آن به بازارهای خارجی، تابع عوامل تأثیرگذار و تعیین کننده است. بر اساس نظریه های موجود در ادبیات تجارت بین الملل عرضه صادرات خدمات تحت تأثیر متغیرهای اصلی مثل نوآوری، تولید ناخالص داخلی، قیمت نسبی صادرات و نرخ ارز قرار دارد. با این حال، در مطالعات اخیر بر نقش تکنولوژی و دانش فنی در توسعه محصولات قابل تجارت تأکید میشود بطوری که کشورهای در حال توسعه با اتخاذ استراتژی بلندمدت آزادسازی تجاری تلاش در جذب تکنولوژی پیشرفته، دانش فنی و سرریزهای تحقیق و توسعه دارند تا از طریق آنها ظرفیت های صادراتی را برای بازارهای هدف بین المللی توسعه بخشند. بدین ترتیب نوآوری که ارکان آن بر پیشرفت تکنولوژی، برخورداری از تحقیق و توسعه و دانش فنی قرار دارد در تولید کالاها و خدمات بویژه با فن آوری بالا نقش مؤثری را ایفا می کند.

در حال حاضر خدمات فنی و مهندسی کشور در بخش های مختلف نظیر خطوط انتقال نیرو و احداث نیروگاه آبی و نیروگاه حرارتی، شبکه های آبرسانی(انتقال آب، تصفیه خانه(،  پروژه های عمرانی و ساختمانی، راه و فرودگاه، نفت، گاز و پتروشیمی، پروژه های صنعتی، خدمات نرم افزاری به کشورهای آسیای میانه، آمریکای لاتین و آفریقا، خاورمیانه و کشورهای اروپایی صادر می شود.

امروز حدود 35 تا 40 کشور در بخش خدمات فنی و مهندسی مطرح هستند، برخی از کشورهای همسایه ما نیز سازندگی و تغییر فضای زندگی خود را آغاز کرده‌اند، استان خراسان رضوی در زمینه صدور خدمات توان بالایی دارد و ایران نیز در این زمینه توان رقابت با همتایان خارجی خود را دارد؛ اما به فعلیت رساندن این‌ها نیازمند توجه به این نوع صادرات است.
به نظر می رسد که اکنون فضا برای رشد صادرات فنی و مهندسی در حال بهبود است، زیرا در این دولت توجه ویژهای به مشوق‌های صادراتی شده

روند حرکت جهانی بر اساس میل و رغبت ما پیش نمی‌رود و وضعیت گذشته ما یعنی تمرکز سطحی صادرات کشور به کالاهای سنتی جواب‌گوی نیاز آینده نخواهد بود.

نوع ارتباط خارجی ما و صرفا توجه به مبادلات کالا، پایداری صادرات را تضمین نمی‌کند، در چنین وضعیتی اگر به دنبال پایداری در بازارهای جهانی هستیم، بخش صدور خدمات فنی و مهندسی،تغییر رویکرد در کالاهای صنعتی در کشورهای هدف و نیز جریان سرمایه در بازارهای خارجی که مغفول مانده‌اند، باید مورد توجه بیشتری قرار گیرند.
در حوزه فضای کسب‌وکار دارای مشکلات بسیاری هستیم، و چنانچه این فضا برای خدمات فنی و مهندسی تسهیل شود، با توجه به مدیریت خوب موجود در این حوزه، می‌تواند جایگاه خود را به خوبی پیدا کند.

صادرات خدمات فنی و مهندسی با توجه به ارزآوری، اشتغال‌زایی و انتقال دانش و ارزش‌افزوده بالا به عنوان یکی از مولفه‌های پیشران کشور در خروج از رکود، دستیابی به رشد اقتصادی پایدار و تحریک بازارهای هدف منطقه بوده و می‌تواند اقتصاد ناپایدار متکی به درآمدهای نفتی را به اقتصاد پایدار رهنمون کند.
می توان گفت که استفاده از توانمندی فنی و مهندسی کشور در راستای توسعه صادرات خدمات فنی و مهندسی باید با حداکثر بهره‌برداری صورت گیرد و با برنامه‌ریزی در سازمان‌های خصوصی و دولتی حرکتی ملی و جدی در جهت استفاده از آن شکل گیرد.

 تدوین استراتژی صادارت خدمات فنی و مهندسی کشور برای اتخاذ راهبرد مناسب و جلوگیری از فعالیت‌های پراکنده و موازی‌کاری  و همچنین  تاسیس شرکت های پیش رو و توانمند با ظرفیت علمی بالا برای ارتقاء کیفیت  و پشتیبانی های سیاسی و مالی توسط دولت از شرکت ها از الزامات توسعه این مدلاز صادرات است.

 

 

نظرات:

loader