1397/08/19 تعداد بازدید: 970
print

مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه گذاری استانداری خراسان رضوی گفت: خراسان رضوی نیازمند ارتقای جایگاه خود در مهارت آموزی کارجویان می باشد.

به گزارش روابط عمومی و  امور بین الملل اداره کل آموزش فنی و حرفه ای خراسان رضوی، شکوه میرشاهی اظهار کرد: در تحلیل های مربوط به وضعیت جوانان در بازار کار، معمولا از سه شاخص میزان بیکاری، نرخ اشتغال و نرخ مشارکت نیروی کار جوانان استفاده می گردد و در بررسی این شاخص ها این نکته را نباید از نظر دور داشت که شاخص میزان بیکاری جوانان در مقایسه با میزان بیکاری کل می تواند صرفاً گویای بخشی از نیروی کار بالقوه جوانان باشدکه به دلایلی نتوانسته اند مشغول فعالیت شوند.

وی ادامه داد: بخش دیگری از ذخیره پنهان نیروی کار جوان نیز جوانان غیرفعالی هستند که علیرغم میل خود و به اجبار نتوانستند وارد بازار کار شوند و غیرفعال مانده اند.

وی افزود: برای درک بهتر وضعیت بازار کار با توجه به این حوزه که گویای وضعیت دقیق بازار کار نیروی کار جوان باشد شاخص «وضعیت جوانان غیرشاغل که در حال تحصیل یا مهارت آموزی نمی باشند» که به اختصار NEET نام گرفته توسط سازمان بین المللی کار تعریف شده است که از نسبت جمعیت جوانان غیر فعال و بیکار که در حال تحصیل یا کسب مهارت نیستند به جمعیت جوانان 15 تا 24 سال حاصل می شود و کم بودن این شاخص به معنای گذار سالم از دوران تحصیل به کار و بالا بودن آن به معنای به حاشیه رانده شدن نیروی جوان است.

میرشاهی در ادامه اضافه کرد: بر اساس آخرین آمار منتشره از سرشماری نفوس و مسکن سال 1395 و محاسبه این شاخص، میزان آن در ایران 36 درصد است برای درک بهتر این عدد باید اشاره کرد که میزان این شاخص برای کشوری مانند ژاپن 3.5 و یا سنگاپور4 درصد است.

وی اظهار داشت: برآورد این شاخص برای خراسان رضوی حدود 38 درصد بوده که بالاتر از میانگین کشوری است.

وی در با اشاره به اجرای طرح مهارت اموزی در محیط کار واقعی و تاکید بر به خارج بودن مهارت آموزان از شمول قانون کار و بیمه تأمین اجتماعی در دستورالعمل مهارت آموزی در محیط کار واقعی خاطرنشان کرد: اصناف برای پذیرش مهارت آموزان در قالب این طرح به هیچ وجه نگران قوانین حوزه کار نباشند و لازم است که در طرح مهارت آموزی در محیط کار واقعی مشارکت فعال داشته باشند.

 

 

 

نظرات:

loader