1397/11/15 تعداد بازدید: 768
print

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا از توجه استثنایی به مهارت آموزی در سال های پس از انقلاب 57 گفت.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل اداره کل آموزش فنی و حرفه ای خراسان رضوی، افشین رحیمی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در این خصوص با اشاره به اینکه در پی وقوع انقلاب اسلامی تحولات متعدد در کشور صورت گرفت و حوزه مهارت آموزی و آموزش فنی و مهارتی نیز از این تحولات موثر بهره مند شد گفت: پس از انقلاب اسلامی به مبحث مهارت و ضرورت ترویج آن توجه شد.
وی افزود: این توجه در رشد کمی و کیفی توسعه آموزش های فنی و مهارتی بین اقشار و گروه های مختلف خود را نشان می دهد.
وی با اشاره به رشد 12 برابری شمار مراکز آموزش فنی و مهارتی در طول سالهای پس از انقلاب اسلامی در خراسان رضوی گفت: تعداد این مراکز از چهار مرکز در قبل از انقلاب اسلامی به 48 مرکز پس از انقلاب افزایش یافته است.
وی ادامه داد: همچنین تعداد کارگاه های آموزشی با رشد 6 برابری از 37 مرکز به 220 مرکز رسیده است.
رحیمی افزود: در سالهای پس از انقلاب به زنان و ضرورت ارائه آموزشهای مهارتی به آنان بسیار توجه شد به طوری که تا قبل از انقلاب اسلامی هیچ مرکز ویژه ای برای آموزش مهارتی به بانوان در استان وجود نداشت اما اکنون تعداد 10 مرکز در این زمینه فعالیت تخصصی دارند.
وی با اشاره به رشد 10 برابری ظرفیت مراکز آموزشی در استان طی چهار دهه گذشته اظهار داشت: این ظرفیت از یک میلیون نفر به 10 میلیون نفر افزایش یافته است.
وی با بیان اینکه در این سالها به بخش خصوصی نیز اعتماد ویژه ای صورت گرفت و ورود بخش خصوصی به عرصه مهارت آموزی رنگ و بوی تازه ای به خود گرفت، ادامه داد: شمار آموزشگاه های آزاد فنی و حرفه ای استان با رشد 13 برابری از 70 واحد در قبل از انقلاب به 895 واحد افزایش یافته است.
رحیمی افزود: همچنین تعداد آموزشگاه های آزاد ویژه بانوان از 49 به 607 مرکز رسید که رشد 12 برابری را در این زمینه ثبت کرده است.
مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای خراسان رضوی گفت: این آمار و ارقام نشان از رشد موثر و چشمگیر توجه به آموزش های مهارتی و فنی در این استان پس از انقلاب اسلامی است.
 87
پایگاه مهارتی در حاشیه شهرها
مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای خراسان رضوی با اشاره به برنامه ریزی برای توسعه مهارت های فنی در حاشیه شهرها گفت: هم اکنون 87 پایگاه مهارتی در محدوده سکونتگاه های غیر رسمی و حاشیه شهرهای این استان فعالیت دارد.
رحیمی افزود: از ابتدای امسال تاکنون چهار هزار و 318 نفر در حاشیه شهرهای مشهد، نیشابور، تربت حیدریه و سبزوار مهارت های فنی را فراگرفته اند.
وی اظهار داشت: آموزشهای مهارتی در چهار بخش فرهنگ و هنر، صنعت، خدمات و کشاورزی به علاقه مندان ارائه می شود.
وی با بیان اینکه ارائه آموزشهای مهارتی با هدف رفع فقر مهارتی در جامعه و ارتقای دانش و توانمندی افراد در انجام حرفه های مختلف انجام می شود گفت: در این راستا 79 مرکز و کارگاه جوار دانشگاه، 96 قرارگاه مهارت و 12 مرکز مهارت آموزی در زندان در این استان فعالیت دارد.
رحیمی افزود: از ابتدای امسال تاکنون 2 هزار و 873 نفر در استان آموزشهای مهارتی و فنی را در این مراکز فرا گرفته اند.
وی اظهار داشت: هم اکنون یک هزار و 150 واحد صنفی این استان نیز اقدام به پذیرش مهارت آموزان کرده اند.
وی گفت: 47 درصد آموزشهای مهارتی ارائه شده در مراکز دولتی منجر به اشتغال متقاضیان می شود.
رحیمی با بیان اینکه از ابتدای امسال تاکنون بیش از 52 هزار و 277 نفر در مراکز دولتی استان آموزشهای مهارتی را فرا گرفته اند افزود: بر این اساس هفت میلیون و 11 هزار و 575 نفر ساعت آموزش در مراکز دولتی استان به صورت رایگان ارائه شده است.
وی اظهار داشت: همچنین 49 هزار و 607 نفر در آموزشگاه های خصوصی آموزشهای مهارتی را فراگرفته اند.

نظرات:

loader