1397/12/01 تعداد بازدید: 1276
print


نام دوره آموزشی: منبت کار چوب     


کد ملی آموزش شغل

731720770010001

 

طول دوره آموزش

با توجه به میزان ساعات برگزاری دوره در هفته ،  طول دوره حدود پنج ماه و نیم می باشد(130  ساعت آموزش نظری و 370 ساعت آموزش عملی و در مجموع 500 ساعت ).

 

مهمترین ملزومات این  حرفه

چوب ، میز کار و گیره ، مغار ، سوهان ، چکش ، لیسه و.....

 

مسیر ارتقاء و تکمیل مهارت

کارآموزان پس از گذراندن دوره آموزشی فوق ، در صورت تمایل جهت ارتقاء مهارت خود می توانند دردوره های مهارتی مرتبط شرکت نمایند و یا به صورت استاد شاگردی تجربه لازم را فرا گیرند.

 

وضعیت کنونی ،آینده شغلی و مزایای اشتغال این حرفه

شغل  باید به فرد احساس شادی و پیروزی دهد و اهرمی برای ظهور توانائی ، خلاقیت و شایستگی ها شود ، شغل مناسب میتواند روابط اجتماعی فرد را قوی و برایش ثروت ایجاد نماید. وارد شدن به دنیای چوب و ام دی اف ،  فوت و فن های خاص خود را میطلبد ولی در یک جمع بندی کلی به نسبت سرمایه گذاری(حدود ده میلیون تومان) و سود آوری ، یک حرفه پول ساز  است . 

 

اهمیت حرفه منبت کار چوب

منبت کاری، کنده کاری روی چوب است. منبت هنری است که در آن حکاکی و کنده کاری روی چوب بر اساس نقشه و طرح انجام می گیرد. منبت کاری روی چوب از قدیم در ایران رواج داشته و در آثار سنگی شوش و تخت جمشید پاره ای از کنده کاری روی چوب دیده می شود. طبق آثار و مدارک موجود می توان به این نتیجه رسید که منبت کاری از حدود ۱۵۰۰ سال پیش در ایران مورد استفاده قرار می گرفته است. در مورد این حرفه  بعد از گذراندن دوره آموزشی،  برای یک شروع خوب  بهتراست انجام مشاوره ، تامین منابع مالی٬ هدف گذاری و تامین منابع نیروی انسانی ، مد نظر قرارگیرد. 

شرح شغل

منبت کار چوب شغلی در حوزه صنایع دستی چوبی می باشد و شامل وظایف انتخاب چوب ، ابزار و طرح مناسب ، حکاکی، منبت کاری کم برجسته ، نیم برجسته و تمام برجسته و ساخت چند نمونه طرح متفاوت منبت و سمباده زنی ، لیسه کاری و پرداخت نهایی می باشد و با مشاغل صنایع دستی و نمایشگاهها و فروشگاههای صنایع دستی ارتباط دارد .

مزایای گواهینامه سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور

گواهینامه مهارت سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور دارای کد استاندارد بین المللی مشاغل (2008-ISCO) می باشد که دارندگان آن با احراز صلاحیت شغلی می توانند از مزایای قانونی مختلفی بهره مند گردند. از جمله این مزایا : ضوابط جایگزینی و احتساب دوره های آموزش فنی و حرفه ای به جای تجربه شغلی (سوابق کار)، در طرح های طبقه بندی مشاغل کارگاه های مشمول قانون کار .

 

نظرات:

loader