1397/12/04 تعداد بازدید: 1740
print

نام دوره آموزش

        فرزکار

 

کد ملی آموزش شغل

        722320410200001

 

طول دوره آموزش

با توجه به میزان ساعات برگزاری دوره در هفته ،  طول دوره حدود چهارماه می باشد(110  ساعت آموزش نظری و 460 ساعت آموزش عملی و در مجموع 570 ساعت ).

 

شرایط لازم  جهت شرکت در دوره

1- دارا بودن تحصیلات پایان دوره اول متوسطه پایان دوره راهنمایی

2- دارا بودن سلامت کامل جسمی و روانی

3- داشتن حداقل سن 15سال تمام ( به استناد تبصره 2 ماده 18 آئین نامه نحوه ی تشکیل و اداره آموزشگاههای فنی و حرفه ای آزاد پذیرش کارآموزان گروه سنی 15- 12 سال ، منوط به ارائه اجازه ی کتبی ولی و یا قیم قانونی کارآموز است).

 

مهمترین ملزومات این  حرفه      

دستگاه سنگ سنباده دو طرفه، دستگاه اره کمانی،  قیچی اهرمی ساده و مرکب،  میز کار با گیره رومیزی و...

 

مسیر ارتقاء و تکمیل مهارت

کاراموزان پس از گذراندن دوره فرزکار درجه 2 میتوانند دوره فرزکار درجه 1 ، ابزارتیزکنی، قالب سازی درجه 1 و2 ، اندازه گیری و کنترل قطعات صنعتی و فرزکار  CNC شرکت کنند و یا به صورت استاد شاگردی تجربه لازم را فرا گیرند.

 

وضعیت کنونی ،آینده شغلی و مزایای اشتغال این حرفه

کارآموزان پس از گذراندن دوره های مذکور و کسب مهارت لازم  ممکن است در شهرکهای صنعتی و کارخانجات و کارگاههای صنعتی مشغول کار شوند و یا با دریافت وام خود اشتغالی و گرفتن جواز کسب بصورت آزاد مشغول کار شوند. میزان درآمد اپراتوری فرزکاری یا تراشکاری بسته به میزان تخصص فرد بین یک و نیم تا پنج میلیون تومان متغیر است .

 

اهمیت حرفه فرزکار

فِرِزکاری ( Milling ) یکی از رایج‌ترین عملیات پرداخت نهایی و ماشین‌کاری نهایی روی قطعات تولیدی به‌شمار می‌رود. مواد خام برای تبدیل شدن به محصولات راهی طولانی را باید طی کنند. برش‌کاری، شکل دادن، مونتاژکاری و پرداخت کاری٬ مراحل اصلی شکل‌گیری یک محصول هستند.این مراحل به ماشین‌ها و نرم‌افزارهای پیشرفته نیاز دارند تا بتوانند به قطعات صنعتی تبدیل شوند در رشته تراشکاری و فرزکاری، این مهارت‌ها به طور کامل به صورت تئوری و عملی به کارآموزان آموزش داده می‌شوند.با توجه به گسترش روزافزون تکنولوژی و ماشین آلات صنعتی و نیاز کشور برای تولید و قطعه سازی این حرفه یکی از رشته‌های کاربردی و پرطرفدار در بین صنعتگران به شمار می‌رود که سطح اشتغال مناسبی را در داخل کشور ایجاد کرده است.

 

شرح شغل

          فرزکار شغلی از حوزه مکانیک می باشد این شغل شایستگی های فلز کاری، نقشه کشی، جوشکاری و متالورژی، سروریس و نگهداری و تشخیص اجزاء ماشین، کار با میز گردان )صفحه گردان (، تقسیم محیطی قطعات، دنده تراشی و فرزکاری قطعات )قطعه سازی( را شامل می شود. این شغل با مشاغل تراشکار و قالب ساز در ارتباط می باشد.  

مزایای گواهینامه سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور

گواهینامه مهارت سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور دارای کد استاندارد بین المللی مشاغل (2008-ISCO) می باشد که دارندگان آن با احراز صلاحیت شغلی می توانند از مزایای قانونی مختلفی بهره مند گردند. از جمله این مزایا : ضوابط جایگزینی و احتساب دوره های آموزش فنی و حرفه ای به جای تجربه شغلی (سوابق کار)، در طرح های طبقه بندی مشاغل کارگاه های مشمول قانون کار .

 

نظرات:

loader