1397/07/23 تعداد بازدید: 2989
print


عنوان دوره:  تعمیرکار اتومبیل های سواری بنزینی (درجه 2)   (Gasoline passenger cars repairman (Grade 2))

کد ملی آموزش شغل / شایستگی(کد استاندارد قدیم و جدید) : 3/2/23/43-8

آشنائی با رشته / دوره آموزشی: (شامل توانائیها- طول دوره- ساعات آموزش تئوری و عملی)

 شاید جوانان زیادی به دنبال انتخاب یک شغل مناسب باشند و زمانیکه توانایی و علایق خود را محک می زنند درمی یابند که در کارهای تحلیلی و فنی دارای توانمندی خاص و علاقه مند به اشتغال در این حرفه ها هستند. حرفه تعمیرکاراتومبیلهای سواری بنزینی یکی از حرف گروه صنایع خودرو است که مکمل تعمیرکار برق خودرو  و تعمیر کار سیستم تعلیق و فرمان و دیگر رشته های مختص خودرو می باشد .

علاقه مندان به یادگیری این رشته می توانند  علاوه بر مراکز دولتی فنی و حرفه ای  در برخی از آموزشگاههای فنی و حرفه ای آزاد نیز این رشته را آموزش ببینند .

مدت دوره 720 ساعت است که 189 ساعت آن آموزش تئوری و 531 ساعت نیز آموزش کارگاهی به صورت عملی می باشد.

حضور در المپیاد ملی/بین المللی مهارت: مهارت آموختگان  این حرفه می توانند در مسابقات المپیاد ملی و درصورت کسب مقام، در مسابقات المپیاد بین المللی شرکت نمایند. در مسابقات مذکور، گرایش خودرو دارای سه شاخه تکنولوژی خودرو، صافکاری و نقاشی خودرو می باشد که مهارت آموختگان حرفه تعمیرکار اتومبیل های سواری در شاخه تکنولوژی خودرو به رقابت می پردازند.

ویژگی کارآموز:

حداقل شرایط جسمانی: سلامت کامل جسمانی و روانی. حداقل مدرک تحصیلی: پایان دوره راهنمایی جنسیت:  هم زنان و هم مردان می توانند در این دوره شرکت نمایند.

شرایط سنی: حداقل سن برای شرکت در دوره های آموزشی 15 سال تمام می باشد.

به استناد تبصره 2 ماده 18 آئین نامه نحوه ی تشکیل و اداره آموزشگاههای فنی و حرفه ای آزاد پذیرش کارآموزان گروه سنی 15- 12 سال منوط به به ارائه اجازه ی کتبی ولی و یا قیم قانونی کارآموز است.

پیش نیاز مهارتی: این دوره پیش نیاز لازم ندارد.

مسیر ارتقاء و تکمیل مهارت:

کارآموزان پس از طی دوره آموزشی در صورت تمایل جهت ارتقای دانش و مهارت های تخصصی می توانند در دوره تعمیرکار اتومبیل های سواری بنزینی  درجه 1 شرکت نمایند. همچنین می توانند در      دوره های پیشرفته و تخصصی خاص هر خودرو با طول دوره یک یا دو هفته، مهارت و دانش خود را تکمیل نمایند.

مطالبی درخصوص خودرو و حرفه تعمیر خودرو :

احتیاجات انسان و تمایل او به تحرک ، آسایش و ایمنی بیشتر، باعث گردید که ابتدا از بعضی از چهارپایان برای حمل بار و سواری استفاده کند . بعدها با اختراع چرخ تحول بیشتری در امر حمل و نقل پدید آمد. با تولید خودرو و استفاده میلیونها نفر در ایران از این مرکب برای حمل و نقل و عدم شناخت کافی افراد از این وسیله ، فرصت اشتغال جدیدی به وجود آمد که ایجاد تعمیرگاه هایی مجهز در سطح کشور و حضور مهارت آموختگان خبره و آموزش دیده به عنوان مشاوران کارآفرین در هر کلینیک تعمیراتی موجب شد  قدمی در بر طرف ساختن مشکلات اتومبیل سواران جهت رفع معایب بروز یافته در خودروها برداشته شود . امروزه خودرو جزء لاینفک زندگی انسان است  و تعمیر کاران خودرو خدمات ارزنده ای به جامعه ارائه می کنند.

ضمن اینکه عدم توجه کافی به رفع عیوب خودرو و استفاده از آن در شرایط ناایمن خطرات جانی برای راکبین به همراه دارد که حساسیت خاص شغل تعمیرکاران خودرو رابیش از پیش مشخص می نماید.

     همچنین مسائل و مشکلات زیست محیطی که گرم شدن کره زمین و تغییرات نامطلوب شرایط آب و هوایی ناشی از آلودگی هوا از مهم ترین آنهاست، ارتباط تنگاتنگی با میزان آلایندگی خودروهای سواری دارد. در این مقوله کشورهای پیشرفته استانداردهایی جهت اطمینان از وجود کمترین آلایندگی در خودروهای تولید شده تعیین نموده اند. معهذا تخصص و تعهد تعمیرکاران خودرو در کار خود می تواند در مقوله کاهش آلودگی هوا نیز کمک شایانی به جامعه نماید.

 

     بر این اساس شاغلین این حرفه  باید  با مواردی از قبیل فلزکاری عمومی، عیب یابی و تعمیر سیستم مولد قدرت، سیستم الکتریسیته و الکترونیک موتور، سیستم سوخت رسانی انژکتوری، سیستم انتقال قدرت دستی و اتوماتیک و سیستم های ترمز ABS  و EBDو سیستم تعلیق و فرمان و سیستم گاز سوز خودرو  آشنایی کامل  داشته باشد.

سرانه تعمیرات خودرو :

     سرانه تعمیرات خودرو در کشور ما در مقایسه با متوسط جهانی بیشتر است به گونه ای که هر ایرانی سالانه به طور میانگین 3 تا 5 بار برای سرویس و تعمیر خودرو به تعمیرگاه مراجعه می کنند. اولین علت نیاز بیش از حد خودروهای کشور ما به حوزه تعمیرات، اهمیت ندادن به بحث سرویس های خودرو و جلوگیری از بروز عیوب بزرگ می باشد. اگر مردم کشور درخصوص سرویس و نگهداری خودرو آموزش ببینند و درخصوص نحوه عملکرد و سرویس های مورد نیاز خودروی شخصی خود بیشتر بدانند این مشکل تا حد زیادی مرتفع خواهد شد.

  به علاوه  در کشور ما حمل و نقل عمومی به کفایت و با کیفیت مطلوب ارائه نمی گردد و ترجیح دادن استفاده از خودرو شخصی به جای استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی، باعث مستهلک شدن آن و نیاز به تعمیرات می گردد. به موارد فوق می توان استاندارد نبودن جاده ها را نیز اضافه نمود. همچنین استفاده از قطعات یدکی بی کیفیت و غیر استاندارد باعث نیاز مکرر به تعمیر خودرو می گردد. 

          بد نیست به این نکته نیز اشاره کنیم که عمر مفید خودروها بر اساس استاندارد جهانی بین 7 تا 10 سال است ولی در کشور ما خودروها به طور میانگین بین 15 تا 25 سال مورد استفاده قرار می گیرند و این موضوع بر اهمیت کار تعمیرکاران خودرو و لزوم مهارت کافی این افراد تأکید می کند.

 

وضعیت کنونی ،آینده شغلی و مزایای آن:

اقبال به فعالیت در شغل تعمیرکار خودور در دنیا و کشور ایران نسبت به سایر رشته ها با توجه به توسعه روز افزون این تکنولوژی و تغییرات و گستردگی سیستم های جدید موجود بر روی خودرو نیز خودروهای برقی وهیبریدی در حال افزایش است  به طوری که می توان نتیجه گرفت اگر فعالان در این عرصه همیشه اطلاعات و مهارت خود را به روز نمایند سالیان زیادی می توانند در این حرفه فعال بوده و درآمد مطلوبی کسب نمایند .

 

شرح شغل:

نعمیرکار اتومبیل های سواری بنزینی درجه 2 کسی است که پس از طی دوره آموزشی مربوطه بتواند از عهده فلزکاری عمومی، سرویس خودرو، پیاده و سوار کردن، عیب یابی و رفع عیب موتور، سیستم انتقال قدرت معمولی و اتوماتیک با فرمان گاورنری، سوخت رسانی کاربراتوری و انژکتوری، سیستم جرقه معمولی و الکترونیکی، سیستم ترمز، فرمان و تعلیق خودروهای سواری برآید.

 

مشاغل مرتبط با دوره:

رشته شغلی تعمیرکاراتومبیلهای سواری بنزینی یک  رشته شغلی از گروه صنایع خودرو است که در کنار تعمیرکار برق خودرو  و تعمیر کار سیستم تعلیق و فرمان و دیگر رشته های مختص خودرو یک رشته تکمیلی می باشد .

مهارت آموختگان در این حرفه آموزشی می توانند در مسیر خوداشتغالی تعمیرگاهی با اخذ مجوز از اتحادیه صنفی تعمیرکاران خودرو راه اندازی نمایند (پیشنهاد می شود جهت اطلاعات بیشتر قانون نظام صنفی را مطالعه نمائید)، در خط تولید کارخانجات تولید کننده خودرو یا تعمیرگاه های مجاز مربوطه شاغل شوند و یا با مراکز تحقیقاتی صنایع خودرو همکاری نمایند.

 

تجهیزات لازم جهت راه اندازی یک واحد تعمیرگاهی:

     از مهم ترین تجهیزات لازم که در یک تعمیرگاه اتومبیل های سواری بنزینی می بایست وجود داشته باشند می توان به موارد زیر اشاره نمود:

انواع آچار با توجه به نوع خودرو جک دو ستون قیچی جک سوسماری دستگاه عیب یاب انژکتوری دستگاه انژ کتور شور استارتر باطری ابزار مخصوص ترکمتر ابزارهای اندازه گیری دقیق و ...

میزان درآمد شاغل:

     می دانید که حداقل حقوق در قانون کار به صورت سالیانه تعیین می گردد ولی شاغلین در این رشته با توجه به مهارت و نحوه برخورد و مهارت های تخصصی خود و آشنایی با سیستم خودروهای مختلف و میزان تجهیزات موجود در تعمیرگاه (که می تواند تعمیرگاه را تبدیل به کلینیک تخصصی خودرو نماید) در این حوزه می توانند بین 7 تا 10 برابر حداقل حقوق قانون کار درآمد داشته باشند.

میزان سرمایه مورد نیاز جهت خوداشتغالی در این حرفه:

     به منظور خود اشتغالی و راه اندازی تعمیرگاه پس از کسب مهارت در حرفه تعمیر اتومبیل های سواری بنزینی، علاوه بر تأمین فضای مناسب که در نقاط مختلف کشور هزینه آن بسیار متفاوت است، نیاز به تأمین تجهیزات و ابزار الزامی می باشد که با قیمت های کنونی، در حدود 60 میلیون تومان هزینه خواهد داشت. شایان ذکر است به موازات افزایش تنوع مهارت ها و کسب تخصص های تکمیلی و توسعه تجهیزات و ابزار موجود در تعمیرگاه، نوع و تعداد خدمات قابل ارائه و در کنار آن میزان درآمد فرد افزایش خواهد یافت.

 

نظرات:

loader